A

Elokuvakerho kevät 2017

JÄRVENPÄÄN OPISTON ELOKUVAKERHO SYKSY 2017

Huom! Syksyn 2017 Elokuvakerhon ilmoittautuminen

alkaa 5.6. klo 11 netissä ja sekä sivistyksen ja vapaa-ajan palvelupisteessä

Leffakerhonkin ilmoittautuminen siirtyy samaan systeemiin kuin muut Opiston ryhmät.

Ilmoittautua voi

1. netissä ilmoittautumisohjelmassa osoitteessa https://www.opistopalvelut.fi/jarvenpaa/index.asp tai www.jarvenpaa.fi/jarvenpaanopisto

Helpoiten löydät leffakerhon ilmoittaumisohjelmasta  kirjoittamalla hae-ruutuun elokuvakerho tai kurssin numeron 6321. Jos olet valmiina ilmoittautumaan jo ennen kuin ilmoittautuminen aukeaa tasan klo 11, muista päivittää ohjelma yläpalkin painikkeesta

2.  voit ilmoittautua soittamalla puh. 0927192498 tai   

3. sivistyksen ja vapaa-ajanpalvelupisteessä Järvenpää-talolla. Palvelupiste on avoinna ma-to klo 11-17 ja pe klo 9-13

Muidenkin opiston ryhmien ilmoittautuminen alkaa tuolloin ja jonoja palvelupisteeseen saattaa syntyä, joten jos on mahdollista ilmoittautua netissä, suosittelemme sitä vaihtoehtoa.

Leffakerhokortin saat syksyllä tullessasi  ensimmäisen kerran leffaan.

 

JÄRVENPÄÄN OPISTON ELOKUVAKERHO KEVÄT 2017

Kevään jäsenkortit on myyty loppuun.

Keskiviikkoillan arvonnassa vapaakortin voittivat Aulis Arkko ja Arja Kohola, jotka ovat saaneet korttinsa.

6321   ELOKUVAKERHO - KEVÄT ELOKUVATEATTERI STUDIO 1 , Helsingintie 12 la 16.15-18.45  14.1.–8.4.2017 Toimittaja, kriitikko Timo Malmi 39 ot / 39 € Suomen paras elokuvakerho! Näet 13 korkeatasoista, kiinnostavaa, hyvää elokuvaa ja saat niistä informaatiota, joka avaa uusia näkökulmia katsomiseen. Kerhossa vierailee joka kaudella elokuvantekijöitä kertomassa elokuvistaan tekijän näkökulmasta. Ohjelmiston valitsee ja esittelee Timo Malmi, joka on Sodankylän filmijuhlien taiteellinen johtaja ja maamme merkittävimpiä elokuvakriitikoita ja -asiantuntijoita. Elokuvakerhon ohjelman saa esim. Järvenpää-talolta ja kirjastosta. Ilmoittautuminen ja jäsenkorttien lunastus (huom. käteismaksu) ke 11.1. klo 18.30 Järvenpää-talon siivessä. Tämän jälkeen, jos paikkoja jää, voi kortin lunastaa Järvenpää-talossa Sivistyksen ja vapaa-ajan palvelupisteestä (ma-to klo 11-17, pe klo 9-13). Ei internet-ilmoittautumisia.

 

Studio 1 lauantaisin klo 16.15

14.1. Joachim Trier: LOUDER THAN BOMBS,

Norja/Ranska/Tanska/USA 2015 * Käsikirjoitus Joachim Trier, Eskil Vogt * Kuvaus Jakob Ihre * Pääosissa Gabriel Byrne, Isabelle Huppert, Jesse Eisenberg, Devin Druit, Amy Ryan, David Straithairn (1 t 49 min)

Erityisesti "Terapiassa"-sarjasta muistettava irlantilaissuosikki Gabriel Byrne näyttelee kriisiperheen isää Norjan ykkösohjaajan Joachim Trierin ensimmäisessä englanninkielisessä elokuvassa "Louder Than Bombs". Äiti, maineikas sotavalokuvaaja, on kuollut kolme vuotta sitten. Kun vanhin poika Jonah poikkeaa kotona, on haavojen parantamisen aika – erityisesti sulkeutuneen pikkuveljen Conradin kohdalla. Kaunis kuvaus kipeistä muistoista ja sovituksesta. Elokuvan esittely Louder Than Bombs

 

21.1. Andrew Haigh: 45 VUOTTA (45 Years),

Britannia 2015 * Käsikirjoitus: Andrew Haigh – David Constantinen novellista * Pääosissa Charlotte Rampling, Tom Courtenay (Kesto 1 t 35 min)

Charlotte Rampling ja Tom Courtenay kruunaavat uraansa upeilla roolitöillä Katena ja Keithinä Andrew Haighin eleettömän kypsässä avioliittokuvauksessa "45 vuotta". Yllättävä kirje paljastaa pitkän liiton varjot, jotka alkavat vaikuttaa käsittämättömän vahvasti pariskunnan maalaistalon pitkään onneen, kun muistot Keithin ex-kihlatun muistot palaavat. Vivahteikas aikuiselokuva huipentuu Katen ja Keithin 45-vuotishääpäivän juhlissa. Elokuvan esittely 45 vuotta

 

28.01. Hirokazu Kore-eda: SISKOKSET (Umimachi Diary),

Japani 2015 * Käsikirjoitus Hirokazu Kore-eda – Akimi Yoshidan mangasta * Kuvaus Mikiya Takimoto * Pääosissa Haryka Ayase, Masami Nagasawa, Kaho, Suzy Hirose (2 t 8 min)

Japanin tärkeimmän nykyohjaajan Hirokazu Kore-edan uusi elokuva "Isänsä pojan" jälkeen kertoo kolmesta siskoksesta, jotka saavat isän hautajaisista kotiinsa, isoäidin taloon kolmetoistavuotiaan puolisisarensa. Suuren Yasujiro Ozun tunteellista ja syvällistä perhekuvausten perinnettä elvyttävä elokuva on valloittavaa kertomaa sisarussiteistä ja rakkaudesta. Elokuvan esittely Siskokset

 

4.2. Huom! – Klo 16.00: Selma Vilhunen: TYTTÖ NIMELTÄ VARPU,

2016 * Käsikirjoitus Selma Vilhunen * Kuvaus Tuomo Hutri * Leikkaus Samu Heikkilä * Musiikki Jori Sjöroos, Paula Vesala * Lavastus Sattva-Hanna Toiviainen * Puvustus Tiina Kaukanen * Pääosissa Linnea Skog, Paula Vesala, Lauri Maijala (1 t 40 min) Tekijävierailu (varmistetaan myöhemmin)!

Oscar-ehdokkaaksi lyhytfilmillään päässeen Selma Vilhusen ensimmäinen pitkä elokuva lunastaa lupaukset kertomalla persoonallisesti ja koskettavasti 12-vuotiaasta Varpu-tytöstä – jonka roolissa Linnea Skog on varsinainen löytö. Ratsastusta harrastava Varpu kokee aikuistumisen kipuja epävarman yksinhuoltajaäitinsä kanssa. Varpu haluaa löytää isänsä, jota hän ei ole koskaan tavannut. "Tyttö nimeltä Varpu" on jännittävän luova elokuva muuttuessaan yllättävästi eräänlaiseksi road movieksi. Näyttelijäsuoritukset ovat kauttaaltaan kypsää, haastavaa työtä. Elokuvan esittely Tyttö nimeltä Varpu

 

11.2. Jacques Audiard: DHEEPAN,

Ranska 2015 * Käsikirjoitus Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Noé Débre * Pääosissa Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Sriniwasan, Claudine Winasithamby (1 t 49 min)

Pakolaisuuden polttavaa kysymystä koksketteleva "Dheepan" voitti toissa vuonna Cannesin filmijuhlien Kultaisen palmun. "Profeetan" ja "Luihin ja ytimiin" -elokuvan ranskalaisen ohjaajan Jaques Audiardin uusimmassa elokuvassa ex-sotilas Dheepan, nuori nainen Yalini ja pikkutyttö Illayaal tekeytyvät perheeksi paetakseen Sri Lankan sisällissotaa Eurooppaan ja Pariisiin, missä Dheepan onnistuu pääsemään talonmieheksi lähiöön, Yalinikin löytää jonkinlaisia töitä ja Illyaaal yrittää käydä koulua. Humaania ja ajankohtaista teosta on osuvasti luonnehdittu "rikostrilleriksi, sosiaalidraamaksi ja rakkauselovaksi samassa kiehtovassa paketissa". Elokuvan esittely DHEEPAN

 

18.2. Grímur Hákonarson: PÄSSIT (Hrútar),

Islanti/Tanska/Norja/Puola 2015 * Käsikirjoitus Grímur Hákonarson * Kuvaus Sturla Brandt Grövlen * Musiikki Atli Örvarson * Pääosissa Sigurdur Sigurjonsson, Theodór Júlíusson, Charlotte Böving (1 t 33 min)

Vain islantilaiset osaavat tehdä sellaisia herkullisen tragikoomisia maalaiskuvauksia kuin

Cannesissa palkittu Grímur Hákonarsonin "Pässit". Islannin Oscar-ehdokkaana olleessa lakonisessa elokuvassa kaksi ikääntyvää veljestä ei ole kiukuksissaan puhunut toisilleen 40 vuoteen. Mykkäkoulun on kuitenkin loputtava, jos naapureina asuvat veljekset mielivät pelastaa rakkaat lampaansa – joista heidän elantonsa riippuu. Elokuvan esittely Pässit

 

25.2. Alex Garland: EX MACHINA,

Britannia 2015 * Käsikirjoitus Alex Garland * Kuvaus Rob Hardy * Lavastussuunnittelu Mark Digby * Pääosissa Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander * Blu-ray -esityskopio (1 t 48 min)

Ruotsalaisen Alicia Vikanderin Oscar-sivuosaroolilla maustettu "Ex Machina" on erilainen scifi-elokuva: vain kolme henkilöä tarvitseva Alex Garlandin ohjaustyö ei keskity toimintaan, teknologiaan tai tulevaisuusvisioihin – vaan ihmisen ja koneen moraalisiin ja filosofisiin ongelmiin: tekoälyn kehittämisen ja humaanisuuden kysymyksiin. Majesteetillisiin maisemiin sijoittuvassa talossa viikossa tapahtuva lakoninen kolmiodraama kertoo juopon, manipuloivan keksijäneron ja nuoren koodaajan keskinäisestä taistelusta Vikanderin inhimillisesti tulkitseman "puoli-ihmisen" kohtalosta. Kuin jännittävää shakkia kahden keksintöön eri tavoin ihastuneen miehen välillä. Elokuvan esittelyt Ex Machina

 

4.3. Naomi Kawase: KIRSIKKAPUIDEN ALLA (An),

Japani/Ranska/Saksa 2015 * Käsikirjoitus Naomi Kawase, Durian Sukegawa – Sukekawan romaanista * Pääosissa Kirin Kiki, Masatoshi Nagase, Kyara Uchida (1 t 53 min)

Japanin johtavan naisohjaajan Naomi Kawasen ensimmäinen Suomessa levitetty elokuva on paitsi ruokaleffa, ennen kaikkea kaunis kuvaus suvaitsevaisuudesta ja kolmen sukupolven toistensa löytämisestä vaikeuksien keskellä. Kovia kokenut doryaki-leivonnaisten kioskikauppias ottaa vähän vastahakoisesti avukseen lepraa sairastavan 76-vuotiaan naisen, joka onnellisena osoittautuu taivaallisen paputahnan spesialistiksi. Kolmas päähenkilö on lukiosta haaveileva yksinhuoltajan tytär.

 

11.3. Huom! – Klo 16.00: Bennett Miller: FOXCATCHER,

USA 2014 * Käsikirjoitus E. Max Frye, Dan Futterman * Kuvaus Graig Fraser * Pääosissa Steve Carrell, Channig Tatum, Mark Ruffalo, Sienna Miller, Vanessa Redgrave * Blu-ray -esityskopio (2 t 14 min)

Viiden Oscarin ehdokkaana                 ollut "Capoten" tekijän Bennete Millerin ohjaustyö olisi kuulunut saada patsaan ainakin Steve Carellin pääosasuorituksesta: hän näyttelee omalaatuista, äitinsä (Vanessa Redgrave) alistamaa miljonääriä, joka tosipohjaisessa psykologisessa trillerissä haluaa valmennuttaa 1980-luvun Yhdysvaltain painijoukkueen olympiamenestykseen. Channing Tatum ja aina pätevä Mark Ruffalo esittävät eriparisia urheilijaveljeksiä, joista edellinen joutuu miljonäärin maskotiksi, jälkimmäinen keskittyy myös perhe-elämään. Intensiivinen elämys.

 

18.3. Carl Th. Dreyer: VAMPYYRI (Vampyr),

Saksa/Ranska 1932 * Käsikirjoitus Carl Th. Dreyer, Christien Jul, Sheridan Le Fanu – Fanun romaanista * Kuvaus Rudolph Maté * Lavastus Hermann Warm * Pääosissa Julien West, Maurice Shutz, Sybille Schmidt (1 t 12 min) Alkukuvana lyhytfilmi (ilmoitetaan myöhemmin) Järvenpään ensi-illat!

Tanskalaisen Carl Theodor Dreyerin klassikosta ei vampyyrifilmi parane. Aavemaisen unenomaisissa tunnelmissa nuori mies David Gray saapuu lomamatkalla syrjäiseen majataloon. Seutua riivaa kuoleman kirous. Grayn tärkein tehtävä on pelastaa nainen, johon hän ihastuu. Mykkäfilmimäisen epätodellinen tunnelma sumuineen ja varjoineen kiehtoo yhä. Kauhufilmikin voi olla sydäntäsärkevän kaunis, yhtä runoa. Elokuvan esittely Vampyyri

 

25.3. Huom! – Klo 16.00: Juho Kuosmanen: HYMYILEVÄ MIES,

2016 * Tuottaja Jussi Rantamäki * Käsikirjoitus Juho Kuosmanen, Mikko Myllylahti * Kuvaus: J.P. Passi * Musiikki Laura Airola, Joonas Haavisto, Miika Snåre * Pääosissa Jarkko Lahti, Oona Airola, Eero Milonoff (1 t 33 min) Tekijävierailu (varmistetaan myöhemmin)!

Cannesin "kakkossarjan" Un Certain Regard" ja Euroopan "vuoden tulokkaan" palkinnon (ynnä paljon muuta) aivan ansaitusti voittanut Juho Kuosmasen ensimmäinen varsinainen pitkä elokuva on Aki Kaurismäen tuotannon ohella kansainvälisimmän tason suomifilmiä. Vapautuneen irtonainen ohjausote, vangitseva mustavalkoinen kameratyö, 1960-luvun ajankuvan täydellinen tavoittaminen ja kauttaaltaan herkät näyttelijäsuoritukset pystyvät vastustamattoman kauniisti kertomaan Olli Mäen epäonnisesta ammattinyrkkeilyn MM-ottelusta ja samanaikaisesta onnellisesta rakastumisesta tulevan vaimonsa Raijan kanssa. Esittely Hymyilevä mies (002)

 

1.4. Isao Takahata: EILISEN KUISKAUS (Omohide poro poro);

Japani 1991 * Käsikirjoitus Isao Takahata – Hotaru Okamoton ja Yuuko Tomen mangasta * Animaatioelokuva (1 t 58 min) Järvenpään ensi-ilta!

Japanilaisen animaation mestarin Hyao Miyazakin tuottama ja Studio Ghiblin mestareihin kuuluvan Isao Takahatan toteuttama aikuisten animefilmi oli valmistusvuotenaan Japanin kotimainen ykköshitti ja nykyään lajin klassikko. Toimistovirkailijana työskentelevä yksinäinen Taeko lähestyy kolmeakymppiä. Vietettyään koko ikänsä Tokiossa hän lähtee matkustamaan sukulaistensa luo maaseudulle, jolloin 1960-luvun lopun muistot 11-vuotiaana koululaistyttönä palaavat hänen mieleensä rikkaana kudelmana. Mitä on tapahtunut rakkauden kaipuulle ja muille lapsuuden unelmille? Elokuvan esittely Eilisen kuiskaus

 

8.4. Todd Haynes: CAROL,

USA/Britannia/Australia 2015 * Phyllis Nagy - Patricia Highsmithin romaanista * Kuvaus Edward Lachman * Musiikki Carter Burwell * Leikkaus Affonso Goncalves * Puvustus Sandy Powell * Lavastussuunnittelu Judy Becker, Heather Loeffler * Pääosissa Cate Blanchett, Rooney Mara, Kyle Handler (1 t 58 min)

Kuten "Kaukana taivaasta" aikaisemmin todisti, Todd Haynes on kielletyn rakkauden ja 1950-luvun ajankuvan käsittelyn mestari. "Carolissa" hän siirtyy melodraamasta astetta realistisempaan rekisteriin kertoessaan kahden erilaisen naisen syttyvästä rakkaudesta. Manhattanilaisen tavaratalon nuori, valokuvaajan urasta haaveileva myyjä (roolistaan ansaitusti Oscarin saanut Rooney Mara) Therese tutustuu itseään vanhempaan alistettuun, mutta rikkaaseen aviovaimoon Caroliin (yhtä loistava Cate Blanchett). Nyansseja myöten täydellinen, hillityn aistillinen lesbokuvaus pohjautuu "rikostäti" Patricia Highsmithin aikaansa edellä olleeseen romaaniin. Elokuvan esittely Carol

 

KEVÄÄN 2017 SAATTEEKSI

Muutosprosessit elävän kuvan kentässä ovat niin kiihkeän nopeita että heikkopäistä hirvittää, kun ei tahdo mukana pysyä.

Elokuvien levitys on varsinaisessa käymistilassa: katsooko yleisö niitä teatterissa, televisiosta, dvd:ltä, suoraan tietokoneelta tai kännykästä vai mistä? Elokuvateatterikartta on tässä kilpajuoksussa melkoinen muuttuja.

Esimerkiksi pääkaupungissa Maximien, Engelien ja Rexin yhtäaikaiset remontit (joissa Maximin kohtalo on joutunut lopulta kokonaan vaakalaudalle) ovat vaikuttaneet koko maan elokuvatilanteeseen: laatuelokuvien ensi-iltojen väheneminen Helsingissä on supistanut selvästi tarjonnan laatua koko maassa.

Parhaillaan kamppaillaan myös Kansallisen audiovisuaalisen arkiston perinteisen teatterin, viihtyisän Orionin säilymismahdollisuuksista, kun Kaville avautuu 2019 uusi teatteritila Keskustakirjastossa. Sijainti ydinkeskustassa on loistava – mutta valitettavasti tällaisten uusien kulttuurikompleksien teatterisalit ovat yleensä epäviihtyisän streriilejä. Miten käy Orionin?

Keski-Uudenmaan tuntumaan Hyvinkäälle puuhataan Sveitsin vanhaan Rantasipiin uutta monisaliteatteria. Saapa nähdä. Sitä ennen Hyvinkään kaupunki on satavuotisjuhliensa merkeissä jo ensi elokuussa perustamassa Red Carpet -elokuvafestivaalia. Saapa nähdä...

Studiomme tulevaisuus näyttää ainakin yleisöpohjan kannalta silti edelleen turvatulta ja valoisalta: Järvenpään keskustan uudet rakennushankkeet tuovat teatterille runsaasti uutta katsojapotentiaalia. Myös kerhomme ja keskiviikon laatuleffojen näytöksiin!

Viihtyvyyskin paranee. 34 vuotta meitä kiitettävästi palvelleet penkit väistyvät helmikuussa ykkössalista uusien, käsinojiltaan leveämpien istuinten tieltä.

Elokuvakerho vastaa ajan haasteisiin jälleen tasokkaan ohjelmiston merkeissä. 13 näytöstä. Elokuvaesittelyt. Tekijävieraita. Järvenpään ensi-iltoja. Kaksi klassikkoa (joista toinen mahdollisesti säestettynä – palaamme asiaan). Myöhemmin ilmoitettava tuore lyhytfilmi. Animaatiohelmi...

Antoisaa Suomi 100- ja suomalaisen näytelmäelokuvan 110-vuotisjuhlavuotta!

TM 31.12.2016

Pohjolasta pamahtaa

Skandinavian panos laatuelokuvien maailmankartalla vaihtelee, mutta viime vuosina pohjolasta on jälleen tullut kelpoisaa katsottavaa – ja harvinaisen laajalla rintamalla. Tämän kevään näytteemme ovat Suomen lisäksi kaikkien muiden Pohjoismaiden ohjaajilta paitsi perinteisesti eniten maailmalla juhlineen (ja siksi filmimaana tutuimman) Ruotsin.

Norja on skandivaltioista jäänyt yleensä eniten paitsioon, mutta öljymiljoonatuki alkaa vähitellen purra. Viime vuoden Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon sai norskien kärkiohjaajaksi noussut Joachim Trier (kyllä, sukua tanskalaiselle Lars "von" Trierille) ensimmäisellä englanninkielisellä elokuvallaan LOUDER THAN BOMBS. Trier päihitti myös Juho Kuosmasen "Hymyilevän miehen", joten ratkaisun oikeudenmukaisuuden voi jokainen kerholainen päätellä itse kevätkautemme tarjonnasta.

Joka tapauksessa Trier onnistuu käsittelemään äidin kuoleman hänen miehensä ja kahden poikansa perheeseen jättämiä traumoja vivahteikkaasti ja melankolisesti, mutta ilman sentimentaalisuutta. Kun pääosissa nähdään Gabriel Byrne, Isabelle Huppert, Jesse Eisenberg ja nuori löytö Devin Druit, ei näyttelijäkaarti voi jättää paljon toivomisen varaa.

Muutama vuosi sitten festivaaleilla juhlittiin islantilaisen Benedict Erlingssonin maanläheistä elokuvaa "Of Horses and Men". Islantilaisilla tuntuu olevan jokin erityiskyky eläinten ja ihmisten välisten suhteiden humoristiseen käsittelyyn, mistä keväällä nähdään todisteena Grímur Hákonarsonin veljeskuvaus PÄSSIT. Keskinäistä vihaa lahjakkaasti ylläpitävien ikääntyvien naapurusveljesten tragikomedia osoittaa yhtä paljon kiintymystä eläimiin kuin niiden "taiteelliseen" hyödyntämiseen elokuvan "näyttelijöinä".

Monen mielestä tanskalainen Carl Th(eodor) Dreyer on Pohjoismaiden kaikkien aikojen suurin elokuvaohjaaja, joka jättää varjoonsa Ingmar Bergmaninkin. Ennen kaikkea mykän "Jeanne D'Arcin kärsimyksen" tekijänä kuuluisaksi tullut Dreyer teki ainutlaatuisen vampyyrifilminsä VAMPYYRI ranskalaisessa kylässä, ensimmäisenä äänielokuvanaan (dialogia oli tosin vähän). Meillekin, jotka emme ole päässeet sisään vampyyrileffojen saloihin, Dreyerin unenomainen runoelma nuoren David Grayn matkasta viikatemiehen varjossa on niin "sumuisen" visuaalisuutensa kuin kuiskaavilta ääniltäänkin yhä, 85 vuotta valmistumisensa jälkeen, kiehtovaa seurattavaa.

Palkituilta suomiohjaajilta

Juho Kuosmanen vieraili kerhossamme "puolipitkän" elokuvansa "Taulukauppiaat" merkeissä. Se, kuten jo hänen lyhytfilminsä "Taulukauppiaat" oli palkittu Cannesissa, joten ei lopulta ihme että sitten myös esikoispitkä HYMYILEVÄ MIES sai siellä täysosumavastaanoton. Ja on korostettava, että elokuva on kansainvälisen suitsutuksensa ansainnut – kyse ei ole mistään tuntemattomilla pikkufestivaaleilla hankituista näennäismeriiteistä tai suhdetoiminnalla junailluista pytyistä ja prenikoista.

Vaikka Kuosmasen teos kertoo MM-otteluun valmistuvasta nyrkkeilijästä, ei kyse ole urheilufilmistä vaan rakkauselokuvasta. Jarkko Lahti ja Oona Airola ovat pääparina ihmeenomaisen herkkiä.

Lyhytfilmi "Pitääkö mun kaikki hoitaa?" toi Selma Vilhuselle suomalaisittain tuikiharvinaisen Oscar-ehdokkuuden ja avasi myös ovia ensimmäisen pitkän näytelmäelokuvan tekoon. Vilhusen TYTTÖ NIMELTÄ VARPU onkin onnellisesti aivan toista luokkaa kuin "romanttisten säätiökomedioiden" valtalinja: aikuistuvan tytön, hänen yksihuoltajaäitinsä ja mielenterveysongelmista kärsivän isän kipupisteitä tapaileva, aidosti koskettava elokuva. Vilhusen kaavoista poikkeava ohjaustyö erottautuu sympaattisella tavalla siitä kotimaisesta valtalinjasta, jossa pyritään miellyttämään yleisöä valmiiksi pureskelluilla ratkaisuilla.

Helmikuun alussa saa ensi-iltansa Berliinin filmijuhlien kilpailusarjassa vähän myöhemmin nähtävä Aki Kaurismäen pakolaisteemaa kosketteleva "Toivon tuolla puolen". Sitä odotellessa on hyvä verrata samoihin aikoihin kerhossa esitettävää Cannesin vuoden 2015 voittajaa, ranskalaisen Jacques Audiardin Sri Lankan tamilipakolaisista kertovaa elokuvaa DHEEPAN. Aikaisemmin kerhossa nähdyillä "Profeetalla" ja "Luihin ja ytimiin" -elokuvalla rankkoja aiheita ravistellut ohjaaja puuttuu nyt Ranskan kuumimpaan ongelmaan, joka on maan kevään presidentinvaaleissakin ratkaiseva kysymys: miten suhtautua yhä lisääntyvään siirtolaisaaltoon, joka "Dheepanin" Pariisin lähiöön asettuvan pakolaisperheen tavoin saa kokea gallialaisvaltion perusteita järisyttäviä ongelmia.

Fokuksessa Japani

Japanin tunnetuimman ohjaajan, aina vain suositun Akira Kurosawan ikivihreä "Rashomon – paholaisen temppeli" johdatti syyskauden lopulla kevään maateemaamme, nipponilaiseen tuotantoon. Näemme yhden (puoli)klassikon ja kaksi melko tuoretta teosta.

Kauden klassikkokattauksesta huolehtii Dreyerin rinnalla japanilaisen animaation eli animen kuuluisan tuotantoyhtiön Studio Ghiblin aikaansaannoksista sen yhden, joka Suomesta yhtiön tuotteista on vielä puuttunut, Isao Takahatan 25 vuotta sitten valmistaman EILISEN KUISKAUS. Olemme aikaisemmin saaneet ihailla nykyanimaation kiistattoman mestarin Hyao Miyazakin tuotantoa. Takahata on sellaisten saavutusten kuin "Tulikärpästen hauta" (1988) ja "Prinsessa Kaguyan taru" (2013) taiturina ilmeinen manttelinperijä. Nuoren naisen kouluvuosiin kauniisti ja viisaasti palaava elokuva ei ole tarkoitettu lapsille, vaan nimenomaisesti aikuisille. Amerikassa Disney-yhtiö ei aikoinaan edes uskaltanut levittää "Elisen kuiskausta" – koska siinä näytettiin tytön saavan jotain niin sensaatiomaista kuin kuukautiset..!

Melkein Miyazakin rinnalla Hirokazu Kore-eda on Suomessa japsiohjaajista tunnetuin: hänen töitään on lähetetty televisiossa ja perhetarinoistaan ainakin "Isänsä poika" nähty myös kerhossa. Nyt on vuorossa taatusti monia jäseniämme ihastuttava SISKOKSET, joka jatkaa maan rakastetuimman klassikko-ohjaajan Yasujiro Ozun lempeiden mutta kirpeidenkin perhekuvausten linjaa. Tällä kertaa pääosissa on kolme aikuistuvaa siskosta ja heidän 13-vuotias puolisiskonsa, yhdessä elämiseen opettelun vaikeissa tunnelmissa.

Japani ei ole tunnettu naisohjaajistaan, mutta yksi nainen on kuitenkin jo vakiinnuttanut kansainvälisen maineensa: Naomi Kawase. Häneltä on vihdoin saatu myös Suomeen – parin aikaisemman elokuvan tv-lähetyksen jälkeen – korkeatasoinen näyte saavutuksistaan: keväisen kaunis KIRSIKKAPUIDEN ALLA. Sen kolmesta sukupolvesta sekä ennen kaikkea kioskinpitäjämiehen ja 76-vuotiaan naisen ystävystymisestä kertova tarina edustaa jotenkin sellaista inhimillisyyttä, jonka helposti yhdistää juuri japanilaiseen elämänmuotoon.

Kahdenlaista brittiläistä

Britanniasta nähdään kaksi varsin erilaista elokuvaa. Homoleffojen tekijänä kouliintunut Andrew Haigh yllättää kypsän vivahteikkaalla heterosuhteen kuvauksellaan 45 VUOTTA, jossa onnelliselta vaikuttavan avioliiton alkuasetelmien peitetyt salaisuudet palaavat pintaan. Näyttelijäkeskeisyydestä voidaan tämän teoksen kohdalla todella puhua: Charlotte Rampling ja Tom Courtenay ovat pitkän uransa varrella olleet harvoin jos koskaan niin hyviä kuin pariskuntana Haighin ohjauksessa.

Aivan toisenlaiseen maailmaan sukelletaan Alex Garlandin tulevaisuuskuvitelmassa EX MACHINA. Sellaisten elokuvien kuin "Ole luonani aina" ja "28 päivää myöhemmin" käsikirjoittajana kouliintunut Garland tarttuu ohjausdebyytissään eräänlaiseen Frankensteinin hirviön klassiseen asetelmaan: Oscar Isaacin tulkitsema tiedemies on kehittänyt viehättävän naishumanoidin (Alicia Vikander), jonka ominaisuuksia märkäkorva koodaajanuorukainen pääsee tutkimaan Turingin testillä. Tämä kiehtova kokonaisuus on ehdottomasti katsottava loppuun saakka, jotta kaikki mysteerin palaset asettuvat "paljastusten" jälkeen paikoilleen.

Miehekästä ja naisellista

Amerikkalaisen elokuvan laajaa kirjoa ei voi "vuoden parhaitakaan" valittaessa koskaan ohittaa, mutta tällä kertaa turvaudumme Hollywoodiin vain kahdesti. Eivätkä elokuvat voisi juuri erilaisempia olla!

Maskuliinista linjaa edustaa FOXCATCHER, jonka ohjaaja Benett Miller tunnetaan Philip Seymour Hoffmanin tähdittämästä homokirjailijapotretistaan "Capote". Uusimmassa elokuvassaan Miller kertoo niin pierunhajuisesti miehisestä maailmasta kuin painijoista valmistautumassa olympialaisiin – mutta edes feministin ei kannata karttaa "Foxcatcheria", koska urheilu jää melkein sivuseikaksi, kun ohjaaja kuvaa kilpailumentaliteetin ja urheilumenestyksen tosipohjaista tragediaa Yhdysvaltain 1980-luvulta painimaajoukkueessa. Näyttelijöistä ison (teko)nenän saanut Steve Carrell päihittää pakkomielteisenä valmentajana jopa Channing Tatumin ja aina sympaattisen Mark Ruffalon.

Kautemme päättyy surumielisesti ja naisellisen kauniisti, kun pääsemme kauniisti sormien, huulipunien ja puhelimien feminiiniin maailmaan Todd Haynesin tunteellisessa muttei liian romanttisessa – eikä suvaitsemattomuuden sanomassaan liian osoittelevassa – rakkausdraamassa CAROL. Tämä lesbouden hiljainen taistelukuvaus pohjautuu Patricia Highsmithin romaaniin, jonka julkaisemisesta tulevan menestyskirjailijan oli kamppailtava lujasti. Silloin elettiin konservatiivipresidentin mukaan nimettyä "eisenhowerilaista" aikaa 1950-luvun alussa, jonka tapojen, esineiden, pukujen, värein, musiikin ja niin edelleen vangitsemisen kannalta täydellinen leffaelämys on omiaan kevään lopetukseksemme. Ja sen voisi totisesti tehdä huonomminkin kuin Rooney Maran ja Cate Blanchettin näyttelijäsuoritusten parissa...

Tärkeätä tietää:

Oikeus OHJELMANMUUTOKSIIN pidätetään. Seuratkaa tiedotuksia Studion ilmoitustauluillamme, Facebook-sivulla "Leffakerho Järvenpää" ja lauantain Keski-Uusimaassa ("Tapahtumat"-palsta) sekä www.jarvenpaa.fi/jarvenpaanopisto (Opinto-ohjelma -> Elokuvakerho). Ohjelmatoivomuksia ja palautetta voi lähettää sähköpostiosoitteella: timo.malmi@kolumbus.fi

Esityspaikka: elokuvateatteri Studio 1, Helsingintie 12, puh. 09 8366770.

Näytöksissä jaetaan ESITTEITÄ, joissa annetaan taustatietoutta kulloinkin nähtävistä elokuvista. Elokuvat esitellään lyhyesti myös suullisesti näytösten alussa.

Jäseneksi voi liittyä kuka tahansa 15 vuotta täyttänyt. Liityttäessä on täytettävä opiston (ent. työväenopisto) ILMOITTAUTUMISLOMAKE. Jäsenkortteja on rajoitetusti (elokuvateatterissa on 202 istumapaikkaa) ja kortit myydään ilmoittautumisjärjestyksessä. Sama henkilö voi ilmoittaa useita jäseniä. Huom. Jäsenmaksu on suoritettava heti KÄTEISELLÄ! Jos kortteja jää, ennakkomyynnin jälkeen niitä voi ostaa (myös maksukorteilla yms.) to 12.1. alkaen Sivistyksen ja vapaa-ajan palvelupisteestä (Järvenpää-talo, Lippupisteen takana), avoinna ma-to klo 11-17 ja pe klo 9-13. Jäsenkorttia ei saa ennen kuin maksu on hoidettu.

Säännöllisestä osallistumisesta elokuvakerhon toimintaan voi pyytää TODISTUKSEN, josta on hyötyä esimerkiksi elokuvakoulutukseen ja media-alan oppilaitoksiin pyrkiessä.

JÄSENKORTTI on henkilökohtainen, se on allekirjoitettava ja esitettävä ovella. Kortti toivotaan palautettavan kauden lopuksi arvostelemalla elokuvat asteikolla 0 - 4. Palauttaneiden kesken arvotaan kaksi vapaakorttia seuraavalle kaudelle.

Ohjelmiston suunnittelu ja esittely: Timo Malmi.

Kansikuva: elokuvasta "Carol" – Cate Blanchett.

Painopaikka: Painojussit Oy, Kerava 2017.