A

Kulttuuripolku: kotiseutu- ja kulttuuriopetuksen opetussuunnitelma

Kyrölän koulun oppilaiden Kalevala-aiheisia kuvataidetöitä

Kulttuuripolku on Järvenpään esi- ja perusopetuksen kotiseutu- ja kulttuuriopetuksen opetussuunnitelma. Sen tavoitteena on tarjota jokaiselle järvenpääläiselle lapselle yhtäläiset mahdollisuudet tutustua omaan kotiseutuun ja sen kulttuuritarjontaan. Lisätietoja Kulttuuripolusta saat Kyrölän koulun rehtori Tiina Liimataiselta (etunimi.sukunimi@jarvenpaa.fi). 

Esiopetusvuosi: Lasten leikkikulttuuri

Lapsi tutustuu esiopetuksen leikkiympäristöön ja sen mahdollisuuksiin uusien tietojen ja taitojen opettelussa. Hän osallistuu leikkiympäristön suunnitteluun ja muokkaamiseen. Lasta innostetaan käyttämään mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä oppimisympäristöissään.
Lapsi tuo itselleen tärkeän lelun tai muuta leikkimateriaalia kotoaan ja valokuvaa sen esiopetuksessa itselleen tärkeässä leikissä tai leikkipaikassa.

1. luokan kevät: Meidän koulu ja sen ympäristö

Yhden oppitunnin retki koululla ja sen ympäristössä. Pohditaan miten ympäristö on muokkautunut nykyiseen muotoonsa, katsellaan erilaisia rakennuksia ja mietitään miten ympäristö muotoutuu ja kehittyy.

Toisella oppitunnilla tehdään pieni merkki kouluympäristöön, luokan yhteinen teos, joka jää pysyväksi (tai seuraavaksi viideksi vuodeksi) kouluun tai koulun pihalle tekemään paikasta kauniimman ja omemman.

2. luokan syksy: Taiteen pyörteissä -pajakaruselli

Työpajoissa oppilaat tutustuvat taiteen tekemisen tekniikoihin: hiilipiirtämiseen ja kohopainotekniikkaan. Pajoissa jatketaan näyttelyssä löydettyjä teemoja tekemällä muotokuva kaverista ja luomalla kohopainotekniikalla oma mielenmaisema. Työpajassa kokeillaan, miten persoona saadaan esille? Miten hiiltä käytetään? Millainen on oma mielenmaisemasi? Lopuksi pihalla Topp! -patsasleikki Vennyn hengessä.

2. luokan syksy/kevät: Tokaluokkalaisten kirjastokäynti

Mitä kaikkea kirjastosta voi lainata? Miksi on tärkeää laittaa kirjat oikeille paikoilleen? Saako kirjastossa jutella kaverin kanssa? Mitä lukisin seuraavaksi? Muun muassa näihin kysymyksiin saat vastauksen kakkosten kirjastokäynnillä. Käynti voidaan sopia joko keväälle tai syksylle. Kirjasto kutsuu ne ryhmät, jotka eivät itsenäisesti ole sopineet vierailua.

3. luokan syksy: Museo menee kouluun : Ennen aikaan Järvenpäässä

Millaista oli järvenpääläisten elämä ennen? Oppilaat pääsevät aikamatkalle amanuenssin kanssa! Museoamanuenssi saapuu koululle pitämään oppitunnin paikallishistoriasta. Yhdessä katsellaan vanhoja valokuvia sekä tutustutaan museon kulttuurihistoriallisen kokoelman esineisiin, kuten kenkälestiin ja kahvimyllyyn. Minkä esineen sinä valitsisit kertomaan nykypäivän elämästä? Opetusmateriaalina toimii myös peli Jälleenrakennuskausi-nettisivulla.

Tuusulanjärvi-peli: museon vierailun yhteydessä opettaja tuo luokkaan Tuusulanjärvi-pelin, josta saa kokonaiskuvan alueen historiasta ja kotimaisemissa asuneista merkkihenkilöistä.

3. luokan kevät: Lasten kotiseutuhistoriallinen kaupunkiseikkailu Aino S. & kadonneet sävelet

Taidekasvatuksellinen seikkailu herättää lasten mielenkiinnon kotikaupunkia kohtaan ja avaa uusia näkymiä Järvenpään maisemiin vuorovaikutuksellisen draaman keinoin. Aino Sibelius perehdyttää lapsia myös taiteilijayhteisön elämään Kultakauden aikana Järvenpäässä.

4. luokan syksy: Ainolaan tutustuminen

Ainolassa, säveltäjämestari Jean Sibeliuksen ja hänen perheensä kodissa järjestetään neljännen luokan oppilaille opastettu kierros. Sibeliukset asuivat Ainolassa yli viisikymmentä vuotta, kasvattivat lapsensa siellä ja olivat osa Tuusulanjärven ainutlaatuista taiteilijayhteisöä.

4. luokan kevät: Musiikkiopiston elämykselliseen soitinesittelykonsertti Sibelius-salissa

Konsertissa kuulet hienoa orkesterimusiikkia oppilaiden soittamana ja pääset tutustumaan eri soittimiin. Samalla saat tietoa musiikista upeana harrastuksena. Soitinesittelykonsertti on myös yleisökasvatuksellinen.

4. luokan syksy/kevät: Nelosluokkalaisten kirjastokäynti 

Aivan kuin oppilaat koulussa, on kirjaston kirjat ja levyt jaettu eri luokkiin - mutta miten? Nelosten kirjastovierailulla tutustut kirjaston hyllyjärjestykseen ja opit löytämään erilaisia asioita etsintätehtäviä tekemällä. Samalla saat vinkkejä erityisen hyvistä tietokirjoista. Käynti voidaan sopia joko keväälle tai syksylle. Kirjasto kutsuu ne ryhmät, jotka eivät itsenäisesti ole sopineet vierailua.

5. luokan syksy: Retki Vanhankylänniemeen

Vanhat, syntyperäiset järvenpääläiset kertovat elämästä Vanhankylänniemessä, kartanoista, Villa Kokkosesta sekä Tuusulanjärvestä. Järvenpää-seuran apuna Tuusulanjärven matkailuoppaat.

5. luokan kevät: Kolmisointukonsertti Järvenpää-talolla

Järvenpään kaupungin, Sibelius-Akatemian ja Paloheimo-säätiön kolmisointuyhteistyösopimuksen puitteissa toteutettu konsertti.

6. luokan syksy: Kirkkojen kierros

Tutustutaan kotikaupunkimme kirkkoihin: Järvenpään kirkko, Järvenpään ortodoksinen kirkko ja Järvenpään moskeija.

6. luokan kevät: Retki Lemmenlaaksoon

Tutustutaan Lemmenlaakson luontopolku –oppaaseen (oppaan sähköinen versio; painoversio on saatavilla ympäristökeskuksesta ja Järvenpään kaupungin teknisestä keskuksesta).

Tehdään retki Lemmenlaaksoon kevätkukinnan aikaan opettajan johdolla luontopolkua seuraten kuulo- ja näköhavaintoja tehden. Opettaja vinkkaa oppilaita havaitsemaan rastipisteiden erityispiirteitä. Retken aikana oppilaat valokuvaavat luontopolun varrelta joko opettajan etukäteen bongattaviksi annettua kasveja tai itse valitsemiaan kukkivia kasveja lähikuvissa. Lisäksi voidaan kuvata myös yleiskuvina luontopolun maisemaa. Käytetään joko perinteistä kameraa tai puhelinta.

Lopuksi oppilaat täyttävät Koulujen kulttuuripolun tehtävävihkon Lemmenlaakson osuuden. Valokuvista voidaan järjestää koululla yhteinen näyttely.

7. luokan syksy: Kallio-Kuninkalasta Kulttuuripolulle

Kävelykierroksen aikana nähdään kaikki nykyään Järvenpäässä olevat kultakauden taiteilijakodit (Ainola, Ahola, Suviranta) ja kuullaan oppaan kertomana taiteilijayhteisön elämästä, sekä tutustutaan KallioKuninkalan nykyiseen toimintaan ja aikoinaan Paloheimojen merkittävästä yhteydestä taiteilijayhteisöön.

7. luokan kevät: Nuorisopalvelujen järjestämää Kulttuuriviikon ohjelmaa Seuratalolla

7. luokan syksy/kevät: Seiskaluokkalaisten kirjastokäynti

Kirjasto jatkuu lastenosaston ulkopuolella, tervetuloa opastetulle kierrokselle! Vierailulla annamme myös vinkkejä siitä, miten löydät aineistoa esitelmiisi.

8. luokan syksy: Taidemuseovierailu : Tee ite parempi!

Onks toi taidetta? Opastetulla kierroksella tutustutaan taidemuseon vaihtuvaan näyttelyyn ja tehdään oma kommentoiva taideteos tai vaihtoehtoisesti taidekritiikki.

8. luokan kevät: Teatteriin tutustuminen

Kurkistetaan teatteriin maailmaan; nähdään harjoitukset; kohtauksia tai kokonainen esitys. Sisältö riippuu teatterin vuosittaisesta ohjelmasta. Kesto on noin 30-45 minuuttia.

9. luokan syksy : Itsenäisyyspäivän vastaanotto Järvenpää -talolla

Itsenäisyyspäivän vastaanotto Järvenpää -talolla Katutoiminnan tuen järjestämä ohjelmallinen ilta Järvenpää-talossa.

9. luokan kevät: Aholaan tutustuminen : Porsaat on irti!

Opastettu kierros Juhani Ahon ja Venny Soldan-Brofeldtin elämään Aholassa 1800–1900-luvun vaihteen sortovuosina. Kierroksen jälkeen oppilaat pääsevät tutkimaan näyttelyä ja etsimään vastauksia tehtävävihkon kysymyksiin.