A

Ravitsemus

Terveellinen ruokavalio ja riittävä päivittäinen liikuntaedistävät terveyttä ja vähentävät riskiä sairastua moniin sairauksiin. Esimerkiksi muuttamalla ravinnon rasvan laatua kovasta pehmeäksi voimme ehkäistä valtimoiden kovettumista ja edelleen sydän- ja verisuonisairauksia.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tutkii ravinnon ja terveyden välisiä yhteyksiä, joista kertyy jatkuvasti uutta tietoa.

Finravinto 2012-tutkimuksen mukaan kovan (tyydyttyneen) rasvan osuus suomalaisten on noussut viiden vuoden aikana, ja se näkyy kohonneina veren kolesteroliarvoina. Tämä johtuu voin ja runsaasti voita sisältävien levitteiden sekä aiempaa rasvaisempien juustojen ja maitovalmisteiden käytöstä. Hiilihydraattien ja kuidun saanti on laskenut, toisin sanoen hiilihydraattien laatu ei ole parantunut. Sokerin kulutus on pysynyt entisellä korkeahkolla tasolla.

Hyviä muutoksia ovat kasvisten ja kasvisöljyn kulutuksen nousu. Vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti on hyvällä tasolla, folaatin saantia lukuunottamatta. D-vitamiinin saanti alkaa olla suositellulla tasolla maitojen ja rasvalevitteiden vitaminoinnin ja D-vitamiinivalmisteiden lisääntyneen käytön ansiosta. Vaikka vitamiinien ja kivennäisaineiden keskimääräinen saanti on hyvällä tasolla, ovat yksilölliset erot suuria (THL)

Ravitsemussuositukset, EVIRA

Terveellinen ravitsemus, Terveyskirjasto

Terveellinen ruoka on sydänystävällistä ruokaa, Sydänliitto

Elintarvikkeiden koostumustietopankki, Fineli

Elintavat ja ravitsemus, THL

Luonnonvaraiset keräilytuotteet, EVIRA

 hedelmät