A

Sibeliuksen kotikaupungissa vietettiin monin tavoin 150-juhlavuotta

Jean ja Aino Sibelius asuivat kodissaan, kauniissa Järvenpään Ainolassa, sen valmistumisesta 1904 lähtien koko elämänsä. He kuuluivat Tuusulanjärven luomisvoimaiseen taiteilijayhteisöön, jonka jäljet edelleen monin tavoin näkyvät Järvenpään kaupunkikuvassa. Idearikas yhteisöllisyys synnyttää Järvenpäässä nykypäivinäkin palkittuja asukasliikkeitä ja eloisia taide-elämyksiä.

Sibeliuksen 150 -juhlavuonna 2015 Järvenpää juhlisti merkkiasukkaitaan muun muassa laulukilpailussa, taidenäyttelyissä ja katutapahtumissa. Juhlavuoden ohjelmassa oli jokaiselle jotakin, vuosisadan rakkaustarinasta puutarhurointiin ja konserteista seminaareihin. Koko kansan juhlaa – Jannen synttäreitä – vietettiin elokuussa ja juhlavuosi päätettiin komeasti ilotulitukseen. Speleologiaa-näyttely oli esillä Taidemuseossa vielä tammikuun 2016 loppuun asti.

Aino Sibelius -näyttely Järvenpään taidemuseossa

Aino_banderolli_netti

Järvenpään taidemuseon ainutlaatuinen Aino Sibelius -näyttely oli avoinna 1.3.–4.10.2015 ja saavutti ennätyksellisen yleisön. Näyttely esitteli Aino Sibeliuksen (o.s. Järnefelt, 1871–1969) tarinan ja nosti esiin perheen ja kodin merkityksen säveltäjämestari Jean Sibeliuksen taiteelle. Tarjolla oli taidetta, ennennäkemätöntä esineistöä kodin kätköistä, audiovisuaalista aineistoa, opastettuja kierroksia, draamaopastuksia, luentoja ja työpajoja. Näyttelyn oheisohjelman teema vaihtui kuukausittain perheenäitiydestä musiikin muusana toimimiseen.

Huippulaulajat kohtasivat III kansainvälisessä Sibelius-laulukilpailussa

Sibelius SingingJärvenpää-talossa järjestettiin 19.–25.4.2015 kolmas kansainvälinen Sibelius-laulukilpailu, joka oli avoin korkeintaan 35-vuotiaille Itämeren maiden kansalaisille. Osallistujat valittiin kilpailuun ennakkokarsinnan perusteella, ja kilpailu koostui alku- ja välierien sekä finaalin korkeatasoisista konserteista. Kilpailijat esittivät Sibeliuksen yksinlauluja ja muuta liedohjelmistoa yhdessä pianistin kanssa.

Tuomariston jäseninä toimivat pianotaiteilija Gustav Djupsjöbacka, mezzosopraano Monica Groop, tanskalainen sopraano Inger Dam-Jensen, saksalainen baritoni Andreas Schmidt ja ruotsalainen baritoni Olle Persson. Kilpailun voitti baritoni Aarne Pelkonen. Sibeliuksen suku luovutti erikoispalkintona Jean Sibeliuksen teosten kriittisen edition yksinlaulut sisältävät niteet tuomariston valitsemalle parhaalle ulkomaiselle kilpailijalle. Palkinto annettiin mezzosopraano Tuuri Dedelle.

Sibelius kotonaan -konserttisarja Järvenpää-talossa

Jean Sibelius 150 -juhlavuoden tapahtumat huipentuivat syksyn Sibelius kotonaan -konserttisarjaan Järvenpää-talon Sibelius-salissa. Konserteissa kuultiin monipuolinen läpileikkaus säveltäjämestarin tuotannosta: pianomusiikkia sekä kuoro- ja orkesteriteoksia nuoruudentöistä aina kypsän kauden sävellyksiin. Sibelius kotonaan -konserttien muita säveltäjänimiä olivat Nordgren, Mozart, Mendelssohn ja Wagner.

Konserttisarjan esiintyjiksi saapui joukko maamme eturivin Sibelius-tulkitsijoita. Ohjelmistossa olivat Janne Mertanen Sibeliuksen soolopianoteoksilla, Tapiola Sinfonietta konsertillaan Sibelius ja pelimannitYlioppilaskunnan Laulajat Sibelius a cappella -ohjelmallaan sekä Sibeliuksen syntymäpäivänä 8.12.2015 Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri juhlakonserttiohjelmistollaan.

Sukellus Sibeliusten rakkaustarinaan päiväreissulla

Kesäkaudella 2015 Järvenpäässä pääsi sukeltamaan Sibeliuksiin A-luokan päiväreissulla: Ainola, Ahola ja Aino Sibelius -näyttely sijaitsivat muutamien kilometrien päässä toisistaan ja niissä pääsi mainiosti perehtymään Jean ja Aino Sibeliuksen kiehtovaan rakkaustarinaan. Järvenpään taidemuseossa kerrottiin esineistöllä, taideteoksilla, valokuvilla sekä lastenlasten kertomuksilla tarinaa lahjakkaasta ja vahvasta naisesta, jonka merkitys säveltäjämestari Jean Sibeliuksen taiteelle oli suuri.

Nykyään kotimuseona toimiva Sibeliusten koti Ainola seisoo edelleen autenttisessa asussaan vain parin kilometrin päässä Järvenpään keskustasta ja taidemuseosta. Vierailu Ainolassa on kuin aikamatka sadan vuoden taakse – ikään kuin isäntäpari olisi vain lähtenyt päiväkävelylle, ehkäpä naapuriin Aholaan?

Sibeliusten naapureiden Juhani Ahon ja Venny Soldan-Brofeldtin Aholassa nostettiin kesäkaudella 2015 esiin Aino Sibeliuksen vaikutus Juhani Ahon teokseen Yksin vuodelta 1890. Aho oli aikoinaan ihastunut ystävänsä Eero Järnefeltin pikkusiskoon Ainoon, mutta sai tältä rukkaset. Pettyneenä saamastaan kohtelusta Aho matkusti Pariisiin ja kirjoitti siellä paheksuntaa herättäneen teoksensa. Kerrotaan, että kirjan luettuaan Ainon kihlattu Jean Sibelius haastoi Ahon kaksintaisteluun. Lisäksi Aholassa oli esillä Jean Sibeliuksen sihteeri Santeri Levaksen valokuvista koostettu pienoisnäyttely Ainolan elämästä.

Juhana Blomstedt ja Speleologiaa Järvenpään taidemuseossa

Speleologiaa_banderolli

Järvenpään taidemuseo esitti Speleologiaa-näyttelyssään 29.10.2015–31.1.2016, kuinka säveltäjän lapsenlapsi maalasi musiikkia? Vuonna 1992 Juhana Blomstedt toteutti visuaalisen sävellyksen, Speleologian. Teos oli alun perin "tarina jossa kiipeillään vuorilla ja mennään luoliin", mutta samalla se on myös Toimii-nykymusiikkiyhtyeen tilaaman sävellyksen partituuri. Järvenpään taidemuseossa ensimmäistä kertaa julkisesti esillä oleva teos toimi koko Speleologiaa-näyttelyn teosvalintojen lähtökohtana.

Juhana Blomstedt (1937–2010) syntyi hyvin taiteelliseen perheeseen. Hänen isänsä oli arkkitehti ja professori Aulis Blomstedt ja äitinsä Jean ja Aino Sibeliuksen tytär, keraamikko Heidi o.s. Sibelius. Blomstedt opiskeli Suomen taideakatemiassa 1957–1961 opettajinaan Erkki Koponen, Tapani Raittila ja Sam Vanni. Vuodet 1966–1981 Blomstedt asui Pariisissa ja osallistui ahkerasti ulkomaisiin näyttelyihin. Hän onkin yksi Suomen kansainvälisesti tunnetuimpia taiteilijoita. Suomeen palattuaan hän toimi Kuvataideakatemiassa yliopettajana ja professorina. Venetsian biennaalissa Blomstedt edusti Suomea 1982 teossarjalla Kuunteleva silmä (1981–82). Blomstedt ehti vaikuttaa opettajana myös uudella mantereella, toimiessaan vuoden 1971–1972 vierailevana professorina Minneapolis of Art and Design'ssa.

Blomstedt itse suhtautui kriittisesti siihen, että taiteilijan työ esitetään kronologisena jatkumona. Siksi myös Speleologiaa-näyttelyssä hylättiin kronologinen tarkastelutapa. Esillä oli teoksia Blomstedtin tuotannon kaikista vaiheista ja niiden joukossa Speleologian kaltaisia tärkeitä käännekohtia. Mukana oli ensikertaa myös pienimuotoisia ja luonnosmaisia teoksia, joita Blomstedt toisinaan luonnehti "aluskasvillisuudeksi".