A

Tunteet ja itsesäätely

Tukea vaikeaan tilanteeseen

Mannerheimin Lastensuojeluliiton artikkeli siitä, miten koronasta voi lapselle puhua ja miten kotona kannattaa toimia.

Lasten mielenterveystalon tuore julkaisu koronaan liittyen.


Avuksi rauhoittumiseen

Suomen Mielenterveysseuran julkaisema videomateriaali, jossa animaation avulla voi opettaa lapsille tietoisuustaitoja, läsnäoloa ja oman hengityksen seuraamista. Animaatiossa seikkailevat Tara ja hänen eläinystävänsä. Sisältö sopii kaikenikäisille.

Lasten tunnelaulut, sopivat myös rauhoittumiseen ja yhteiseen rentoutumiseen.

Rauhoittumiseen Kupariketun meditaatioharjoitukset ja kuunnelmat lapsille.


Stressinhallinnan vinkit Mielenterveysseuran sivuilta

https://mieli.fi/fi/mielenterveys/hyvinvointi/stressi-kuuluu-el%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n

Keinoja stressinhallintaan

• Syö säännöllisesti

• Nuku ja lepää riittävästi

• Liiku säännöllisesti

• Rentoudu

• Ole jouten välillä

• Pidä pieniä taukoja päivän mittaan, vaihda asentoa ja liiku

• Käytä nautintoaineita vain kohtuullisesti

• Hae tukea ystäviltä, tuttavilta, työtovereilta tai harrastuskavereilta

• Hemmottele itseäsi

• Pidä huoli rajoistasi, ole jämäkkä

• Virkistäydy, hulluttele, käytä luovuuttasi

• Puhu tunteistasi

• Pidä yllä rakentavaa ajattelua, vastusta kielteistä ajattelua

• Näe vastaiskut oppimiskokemuksina.

• Vältä mustavalkoista ajattelua

• Huolehdi, että tavoitteet ovat realistisia ja johdonmukaisia

• Luo aikataulu ja työjärjestys

• Vaali itsellesi merkityksellisiä asioita

 

Sovelluskaupasta löytyvä Magic Fluids sovellus sopii kaikenikäisille piirtäjille. Ilmaisversiolla pääsee mukavasti alkuun esimerkiksi piirtäen mielimusiikin tahtiin.

AppStore https://apps.apple.com/us/app/magic-fluids-lite/id1437514764

Play-kauppa https://play.google.com/store/apps/details?id=com.magicfluids&hl=en_US

 

Mukavaan yhdessäoloon ja lapsen turvallisuuden tunnetta vahvistamaan voi kotona kokeilla satuhierontaa, joka menetelmänä sopii ihan kaiken ikäisille ihmisille.