A

Uni, lepo ja unettomuus

Hyvät yöunet antavat vireyttä päivään ja ovat toimintakyvyn perusta. Väsymyksen ja uupumuksen syitä voivat olla työuupumus, mielialan muutokset, nautintoaineet tai lääketieteelliset unihäiriöt, kuten uniapneatauti.

Unen tarve on kuitenkin yksilöllistä. Tavallisesti nukumme seitsemän tai kahdeksan tuntia yön aikana. Oikea unirytmi on tärkeää riittävän unen saamiseksi yön aikana.

Uni

Uni ja vireys, Työterveyslaitos

 

Unettomuus

 
Unettomuuden arvioinnissa on hyvä pohtia seuraavia asioita

  • Nukkuminen aiemmissa elämänvaiheissa
  • Aiemmat hoitokeinot ja niiden vaste
  • Ajankohtainen nukkuminen ja vuorokausirytmi
  • Elämäntavat ja terveyskäyttäytyminen (nukkumistottumukset, liikunta, ravitsemus, päihteet)
  • Muut nukkumiseen vaikuttavat tekijät (stressi, sairaudet, lääkitys, elämäntilanne- ja ympäristötekijät)

Unettomuusoireen ja unihäiriöiden ensisijainen hoito on lääkkeetön.

Unettomuus (Terveyskirjasto)

Unettomuuden arviointiin liittyvät testit ja lomakkeet

Mielenterveystalo.fi/unettomuuden omahoito

Sähköinen terveystarkastus- ja valmennus, yhtenä osa-alueena uni