A

Uniapneahoitajan vastaanotto


Uniapneaa epäiltäessä terveyskeskuslääkäri tekee vastaanottokäynnillä lähetteen erikoissairaanhoitoon Hyvinkään sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalle tarkempia tutkimuksia varten. Uniapnean diagnosointi, hoidon aloitus ja alkuvaiheen hoito/seuranta toteutetaan erikoissairaanhoidossa, josta potilas saa hoidossa tarvittavan CPAP-laitteen lainaksi. Seurantakäynnit siirtyvät lähetteellä noin vuoden kuluttua keuhkosairauksien poliklinikalta terveyskeskukseen uniapneahoitajalle. Potilaat kutsutaan automaattisesti uniapneahoitajan vastaanotolle kontrollikäynnille noin 1-1.5 vuoden kuluttua keuhkosairauksien poliklinikan viimeisimmästä käynnistä. Ennen tätä käyntiä potilas voi tarvittaessa tilata hoitotarvikkeita terveyskeskuksen Hoitotarvikejakelusta.

Uniapneahoitaja ottaa vastaan Järvenpään terveyskeskus/JUST, Lääkärinkuja 1, 04410 Järvenpää.

Kontrollikäynnillä tarkastetaan CPAP-laitteen kunto ja toiminta, asetukset ja käyttötunnit. Hoitotarvikkeet (maski, letku, suodatin ja kostutin/kostutinkammio) tarkistetaan ja vaihdetaan tarvittaessa uusiin. Käynnillä käydään lisäksi läpi sairauden hoitoon liittyviä elintapaohjeita sekä omahoidon keinoja/tavoitteita. Kontrollikäynnille tultaessa tulee olla mukana CPAP-laite sekä hoidossa käytettävät hoitotarvikkeet (maski, letku ja kostutin).

Potilas voi olla yhteydessä uniapneahoitajaan, mikäli uniapnean hoitoon liittyen ilmenee kysyttävää /ongelmia.Uniapneahoitajan tavoittaa numerosta 040-315 1788. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä, joka toimii ma-su 24/7.Takaisinsoitto on mahdollista varata ma, ke ja to klo.13-13.30 väliselle ajalle. Yhteyttä uniapneahoitajaan voi ottaa myös sähköisellä viestillä eTerveyspalvelun kautta (toimii vain mikäli asiointisopimus uniapneahoitajan kanssa on tehty).Huomioitavaa, että hoitotarvikkeita EI TILATA uniapneahoitajan kautta.

Hoitotarvikkeet tilataan terveyskeskuksen Hoitotarvikejakelun kautta sähköisellä lomakkeella tai ääniviestillä puhelimitse. Tilausta tehdessä tulee tietää tarvikkeiden valmistaja, tuotenimi, malli, koko ja ref.koodi. Tarviketiedot löytyvät pakkausten lisäksi Kannasta (www.kanta.fi), mikäli potilas on jo käynyt uniapneahoitajalla kontrollikäynnillä. Tilaukset toimitetaan Postin kautta potilaan valitsemaan Postin toimipisteeseen. Hoitotarviketilaus . Ääniviestin tilauksesta voi jättää numeroon 040-315 3248 (käytössä ma-su 24/7). Viestissä kerrottava yllä olevien tarviketietojen ja valitun toimipisteen lisäksi nimi ja syntymäaika. Vaihtoehtoisesti viestissä voi pyytää hoitajan yhteydenottoa tilauksen tekemistä varten.

CPAP-laitteesta vastaa Hyvinkään sairaalan keuhkosairauksien poliklinikka. CPAP-laitteen rikkoutuessa potilaan tulee varata aika Hyvinkään keuhkosairauksien poliklinikan unihoitajalle laitevaihtoa varten. Potilaan tulee olla itse yhteydessä numeroon 019-4587 4640 ajasta sopimista varten. Käytössä on takaisinsoittojärjestelmä ma-pe klo.8-15. Mikäli CPAP-laitteen käyttö loppuu potilaan toimesta, niin laite tulee palauttaa Hyvinkään sairaalan keuhkosairauksien poliklinikalle. Palautusta varten hyvä sopia aika edellä olevan ohjeen mukaan.