Takaisin listaukseen
Tarina

Digitaalinen pienoiskaupunki tekee näkyväksi sen, millaisessa maailmassa todellisuudessa elämme

Järvenpääelämää

Brittiläinen mediataiteilija kohahduttaa teossarjallaan, mutta auttaa meitä näkemään ympäröivän todellisuuden röntgenkatseen lailla. Kytketty kaupunki, kätketty taide -näyttelyn toinen puoli esittelee elämäämme teknologisoituneessa kaupungissa, toinen puoli taas kaupungin julkista taidetta näkyväksi. 

Mediataiteilija Stanza esittelee The Nemesis Machine -installaatiotaan Järvenpään taidemuseossa muutama päivä ennen näyttelyn avajaisia. Kuva: Ari Minadis.

Kilinää, kolinaa, surinaa, ääniä, välkkyviä valoja. Järvenpään taidemuseoon astuessa edessä komeilee valtava digikaupunki erilaisine monitoreineen, algoritmeineen, emolevyineen, kaapeleineen, virtapiireineen, nollineen ja ykkösineen sekä antureineen. Kyseessä on maailmankuulun brittiläisen mediataiteilija Stanzan eli Steve Tanzan digikaupunkiteemainen teossarja, joka on osa Kytketty kaupunki, kätketty taide -näyttelyä. Maailmaa ympäri kiertänyttä teossarjaa voi ihastella ja hämmästellä aina 6.1.2022 asti osana Järvenpään kaupungin 70-vuotisjuhlavuotta.

– Teokset paljastavat kaiken sen, mitä kaikkea ympärillämme tapahtuu, millaista tietoa meistä voidaan kerätä tai miten meitä valvotaan. Toimintamme ja vuorovaikutuksemme ovat kytköksissä uuteen teknologiaan, joskus enemmän kuin itse tiedämmekään, Stanza kertoo.  

– Näyttelyn tarkoituksena on myös herättää meissä kysymyksiä siitä, mihin olemme menossa ja miltä maailma näyttää 20 vuoden kuluttua. 

Stanza tietää mistä puhuu: hän on seurannut kaupungeissa tapahtuvaa digitaalista kehitystä tarkemmin usean vuosikymmenen ajan jo siinä vaiheessa, kun digitaalinen kehitys oli vasta aluillaan.   

Näyttelyssä on myös itse mahdollista olla aktiivisena osana teoksia. Velocity -niminen installaatio kerää GPS-sijainteja visualisoiden ihmisryhmittymien rytmejä ilman, että kukaan osallistuja näyttäytyy yksilönä. Siihen liittyy sovellus, jonka voi ladata puhelimelleen ja osallistua näin itse teoksen muotoutumiseen. Herd Above the Noise -installaatiossa museokävijä voi kuunnella eri kaupunkien ääniä Järvenpää mukaan lukien. Katsoja voi myös ohjata äänen kulkua tilassa tai osallistua teokseen lisäämällä oman äänityksensä osana teosta.  

Living Landscapes -teossarja puolestaan kerää tietoa meistä puolentoista kilometrin säteeltä Järvenpään taidemuseosta. Teosten anturit keräävät tietoa ilmansaasteista reagoiden lähellä oleviin wifi-verkkoihin vilkkuen ja sammuen. Kokonaisuuden kruunaa The Nemesis Machine -installaatio, minikaupunki, jossa kaikki on kytköksissä kaikkeen. Myös tämä installaatio kerää langattomien antureiden avulla tietoa valosaasteesta, lämpötilasta ja kosteudesta. 

– Näyttelykokonaisuus kannattaa käydä katsomassa, koska näyttely on voimakas ja konaisvaltainen elämys, mutta pureutuu samalla ajankohtaiseen teemaan; meitä jatkuvasti ympäröivään informaatiotulvaan ja tietoon, jota meistä tahtomattammekin kerätään ja tallennetaan. Jo tähän mennessä näyttelyä on käynyt katsomassa ihanan monipuolisesti erilaisia ihmisiä ja ensimmäinen reaktio on ollut ”Wau!”, amanuenssi Pinja Petäjä kertoo ja vinkkaa kaikkia käymään katsomassa ajatuksia herättävää taidespektaakkelia.

Rolf Westphalin tekemä Kolmisointu -teos on seissyt Järvenpään Rantapuistossa jo vuodesta 1979. Kuva: Mikhail Olykainen.

Historian havinaa ja tulevaisuuden taidetta 

Toinen puoli näyttelyä esittelee Järvenpään kaupungin julkista taidekokoelmaa, joista näkyvimmät ovat ulkoilmaan sijoitetut veistokset. Samalla Järvenpään taidemuseossa luodaan katsaus Järvenpään kaupungin rakentumiseen 1950-luvulla. Järvenpään historiaa ja rakentumista esitellään vanhoin valokuvin ja filmein sekä tarkastellaan, miltä Järvenpää näyttää julkisen taiteen kokoelmaan kuuluvissa taideteoksissa. Järvenpään kaupungin julkinen taidekokoelma pitää sisällään yli 600 erityylistä taideteosta.  

– Järvenpään kaupungin julkinen taidekokoelma kuuluu kaikille järvenpääläisille. Kokoelman tulisi olla esillä, sijoitettuna eri puolille kaupunkia. Joskus kuitenkin teokset palautuvat museolle, eikä niitä uudelleen sijoiteta, syystä tai toisesta. Näyttelyä varten tämä “kätketty taide” etsittiin museon varastoista ja tuotiin esille museotilaan. Toivottavasti nämä teokset löytävät näyttelyn myötä uuden sijoituspaikan, näyttelyn kuraattori, kokoelma-amanuenssi Leena Kauppinen sanoo.

Uutta taidetta julkiseen tilaan hankitaan esimerkiksi uusien rakennushankkeiden yhteydessä. Julkisen taiteen osalta näyttelyyn kuuluu myös kaupungin tulevat rakennushankkeet ja rakentuvat alueet, joita ovat Harjulan koulu, Keskuskoulu, Ainolan seutu ja Bulevardikortteli (entinen Perhelä). 

– Taide lisää tutkitusti hyvinvointia ja kaupungin vetovoimaa. On hienoa, että Järvenpäähän tulee myös uutta taidetta. Ulkoilmassa olevat teokset ovat nähtävillä vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri. 

Järvenpääelämää-tarinoissa esitellään järvenpääläistä elämänmenoa ja kerrotaan syvemmin kaupungissa tapahtuvista ajankohtaisista asioista.

Kirjoittaja:

Ari Minadis

Jaa juttu:

Kirjoittaja:

Ari Minadis