Takaisin listaukseen
Tarina

Kaupungin asiakaspalvelupiste neuvoo järvenpääläisiä

Järvenpääduunissa

”Missä kaupungilla on muovinkierrätystä?”, ”Pidetäänkö kuntavaalit nyt keväällä?”, ”Milloin kotikatuni aurataan?”, ”Mikä on Järvenpään veroprosentti?”.  Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaavat päivittäin kaupungin asiakaspalvelun neuvojat puhelimitse ja sähköpostitse.

Kaupungin asiakaspalvelupisteessä saa monipuolista neuvontaa kaupungin palveluista. Tällä hetkellä palvelua annetaan pääasiassa etänä koronan vuoksi. Kuva otettu alkusyksystä 2020 koronatilanteen ollessa vielä lievempi.

Seutulantalolla sijaitsevassa kaupungin asiakaspalvelupisteessä puhelin pirisee ja sähköpostit vilisevät. Puhelin saattaa soida useamminkin, kun paikan päällä olevaa asiointia on rajoitettu koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Palvelua annetaan nyt pääasiassa etänä puhelimitse ja sähköisten kanavien kautta.

Asiakaspalvelupisteen toimintaa luotsaa esikuntapäällikkö Satu Hänninen ja hänen lisäkseen asiakaspalvelussa työskentelee neljä teknistä neuvojaa ja vahtimestari.

Palvelupisteessä kaupunkilainen saa monipuolista neuvontaa kaupungin palveluista koskipa kysymys sitten päivähoitoa, opetusta tai vaikkapa rakentamista, kaavoitusta, kunnallistekniikkaa ja maankäyttöä.

– Nyt korona-aikana kaupungin kuulutuksia, nähtävillä olevia katu- ja puistosuunnitelmia sekä asemakaavoja kannattaa katsoa Järvenpään verkkosivuilta. Nämä ovat myös normaalioloissa nähtävillä Seutulantalon asiakaspalvelupisteessä. Palvelupisteestämme voi kysyä myös vuokrattavista viljelypalstoista ja venepaikoista tai maksaa kaupungilta tulevia laskuja, kertoo Satu Hänninen.

Järvenpään Opiston kursseihin ja liikuntapalveluihin liittyen neuvontaa saa myös Järvenpää-talolla sijaitsevasta vapaa-ajan palvelupisteestä. Lisäksi maahanmuuttajataustaisia kuntalaisia palvelee Verso sekä osaamis- ja työllisyysasioissa Vaikuttamo, molemmat Mannilantiellä. Tällä hetkellä palvelua annetaan pääasiassa etänä koronan vuoksi.

Katukunnossapito ja liikenne puhuttaa

Suurin osa kaupungille tulleista palautteista tulee kaupungin sähköisen palautekanavan kautta. Eniten kuntalaiset kyselevät kaupunkiympäristöön liittyvistä asioista. Teiden kunto puhuttaa, kuten keväisin hiekkapöly ja talvisin auraukset. Tänä vuonna luminen talvi toi palautetta aika lailla. Myös liikenne ja sen toimivuus herättävät keskustelua järvenpääläisissä.  

Vuosittain palautekanavan kautta tulee yli 2200 tiedustelua tai kyselyä. Tämän lisäksi tiedusteluja tulee paljon myös puhelimitse ja some-kanavien kautta.

– Kätevintä on antaa palautetta palautekanavamme kautta. Tällöin kaupungin asukkaan ei tarvitse ratkoa, kenelle hänen kysymyksensä kuuluu, vaan me ohjaamme kysymyksen oikealle asiantuntijalle kaupungin organisaatiossa. Kaupunkilainen voi antaa palautetta kellon ajasta riippumatta. Kysyjä voi tarvittaessa liittää mukaan kuvia tai lisätä kartalla sijainnin, missä kohtaa ongelma on, valaisee palautteen käsittelyä tekninen neuvoja Eija Tuomela.

– Asiakas voi itse valita palautetta antaessaan, haluaako hän vastauksen kysymykseensä vai ei. Kaikkiin palautteisiin, joihin asiakas haluaa vastauksen, pyritään vastamaan mahdollisimman pian. Joissakin se onnistuu heti, jotkut kysymykset vaativat enemmän selvittelyä, jatkaa tekninen neuvoja Kristiina Alastalo.

Tyytyväinen asiakas työn suolana

Varsinaisen asiakaspalvelun lisäksi tekniset neuvojat tekevät paljon muutakin taustalla olevaa työtä. He suorittavat naapurikuulemisia lupiin liittyvissä asioissa, selvittelevät rakennusoikeuksia asiakkaille, hakevat osoite- ja omistajatietoja, tekevät kartta- ja asiakirjapaketteja lupapalveluun ja suunnittelijoille ja myyvät erilaisia karttaotteita.

– Paljon käytetty sanonta, mutta sanonpa kuitenkin. Kyllä asiakkaat ovat se työn suola. Välillä kysyjä ei oikein tiedä, miten asiansa esittäisi tai mitä asiakirjoja mihinkin lupaprosessiin tarvitaan. Hoidamme asian asiakkaan kanssa yhdessä. Tavoitteena on, että kuntalainen saa tarvitsemaansa palvelua. Tyytyväinen asiakas tuo meille neuvojille arkeen iloa ja työhön motivaatiota. Usein saammekin järvenpääläisiltä kiitosta hyvästä palvelusta, kertoo tekninen neuvoja Berit Pylväinen.

 Asioi kaupungilla

Järvenpääduunissa-tarinoissa esitellään Järvenpään kaupungin työntekijöitä ja heidän kaupunkilaisten eteen tekemää vaikuttavaa työtään.

Kirjoittaja:

Tuula Alkula

Jaa juttu:

Kirjoittaja:

Tuula Alkula