A

Järvenpäälle uusi brändikonsepti: Logona Sibeliuksen Luonnotar ja kantavana ajatuksena "syvä yhteys"

03.12.2019

Järvenpäässä on keväästä 2019 lähtien tehty brändiuudistusprojektia tiiviissä yhteistyössä kaupunkilaisten ja sidosryhmien kanssa. Yhteensä brändityöhön kirjattiin noin 2500 osallistumista. Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 2.12. pitkän yhteistyön lopputuloksen.

- Brändityö kirkasti oivallisesti käsityksen järvenpääläisyydestä ja sen tavasta ilmetä meidän kaupunkilaisten arjessa. Asukkaiden, yritysten ja yhteisöjen sanoittama kotikaupunkirakkaus tulee selvästi esiin nyt esitetystä kokonaisuudesta. Tälle pohjalle on nyt hyvä rakentaa viestintää, markkinointia ja Järvenpään tarinaa, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Helinä Perttu sanoo.

Projektia johtanut vt. viestintäjohtaja Heli Vastamäki iloitsee siitä, että nyt Järvenpäässä päästään rakentamaan uutta, elävää brändiä toden teolla.

- Yhdessä luotu brändikonsepti on vasta lähtökohta brändin rakentamiselle. Aito brändi syntyy ja kehittyy käytössä ja se iskostuu ihmisten mieliin vuosien saatossa, hän muistuttaa.


Syvä yhteys on "järvenpääasia"

Brändikonseptin kantavaksi "järvenpääasiaksi" nousi brändityön myötä ajatus siitä, että Järvenpää on viisas ja väkevästi inhimillinen kaupunki, joka haluaa luoda syvää yhteyttä vastaamalla kokijansa tarpeisiin ja tunteisiin. Syvää yhteyttä on esimerkiksi kaupungin ja luonnon, kulttuurihistorian ja nykykulttuurin, yritysten ja kaupungin sekä tietenkin asukkaiden välillä. Järvenpääläisillä on syvä yhteys kotikaupunkiinsa ja sitä halutaan vahvistaa.

Syvän yhteyden ajatus näkyy jatkossa muun muassa sloganinomaisissa sanapareissa, joita käytetään monipuolisesti logon yhteydessä. Varsinaista kiinteää slogania Järvenpäälle ei määritelty.

_Järvenpää-rohkeutta_ja_onnistumisia_Järvenpää-kulttuuria_ja_riemua

Järvenpään vahvuuksia tullaan rummuttamaan kaupungin viestinnässä ja markkinoinnissa entistä voimallisemmin. Saavutettava ja uudistuva Järvenpää on tunnistettu "järvenpääpiirteiksi", jotka ovat perusta kaikelle sille, mistä kaupunki haluaa olla kuuluisa. "Järvenpääomaksi" puolestaan on nostettu "Taiteen ja kulttuurin Järvenpää", "Innostava ja kannustava Järvenpää" sekä "Elävä ja luonnollinen Järvenpää". Järvenpääoma on kaikkea sitä, mitä toteutuu Järvenpäässä joka päivä ja ansaitsee paikkansa kaupungin viestinnän keskiössä.

1Järvenpää-brändipyramidi

Järvenpään brändin kulmakivien perusteella on määritelty kaupungin puheentapa, joka on raikas ja selkeä. Kaupungin ääni ei kangertele eikä pölyty. Se puhuu avoimesti ihmiseltä ihmiselle.


Moderni visuaalinen ilme kunnioittaa perinteitä

Järvenpään kaupungin käyttämä visuaalinen ilme uudistuu täysin uuden brändikonseptin ansiosta. Yksi näkyvä muutos on uusi logo, joka on nimetty Luonnottareksi. Luonnotar on Jean Sibeliuksen sopraanolle ja orkesterille säveltämä sinfoninen runo, joten logo sitoo modernin Järvenpään arvokkaaseen kulttuurihistoriaamme. Luonnottaren näkee logossa, kun hahmottaa sen värillisen osan paksuina hiuksina kehystämässä naisen kasvoja.

_Järvenpää-luonnotar

Logo on upean monitulkintainen ja siinä voi nähdä erilaisia muotoja ja merkityksiä Luonnottaren lisäksi: j-kirjaimen, perinteisiin sitovan silkkiuikun, nuottiavaimen... Logoa käytetään eri väreissä ja eri tavalla kuvioituna.

_Järvenpää-logon_tasot

Logon lisäksi brändikonseptin määrittelemään visuaaliseen ilmeeseen kuuluu monia elementtejä, kuten väri- ja kuvamaailman määritys sekä erilaiset kekseliäät ja Järvenpäästä muotonsa ammentavat kuosit.

_Järvenpää_kuosit

Järvenpään brändiuudistusprojekti on tehty yhteistyössä paikallisen mainostoimiston Ohoi Creative Oy:n kanssa.


Brändikäsikirjasta kovaan käyttöön

Nyt kun brändikonsepti on hyväksytty, alkaa yksityiskohtaisen brändikäsikirjan laatimistyö, brändin lanseeraus ja käyttöönotto. Järvenpään kaupunki ottaa uuden brändin mukaiset sähköiset asiakirjapohjat käyttöön vuoden 2020 alussa ja vuoden mittaan uudistuu koko kaupungin viestintä ja markkinointi. Syksyllä 2020 on tarkoitus ottaa käyttöön myös uudet, uutta järvenpäätä "puhuvat" nettisivut.

- Toivomme järvenpääläisten ja täällä muuten toimivien ottavan uuden brändin omakseen, tekevän siitä omalta osaltaan totta ja jakavan Järvenpään ilosanomaa. Tervetuloa Järvenpään brändilähettilääksi eli järvenpäähenkilöksi, Vastamäki sanoo.

Takaisin