A

Järvenpääläiset tekevät kaupungille uuden brändin

19.03.2019

Järvenpääläiset sekä kaupungin palvelujen käyttäjät pääsevät ensi syksyyn mennessä määrittelemään kaupungille uuden brändi-identiteetin. Uuden brändin hyväksyy lopulta kaupunginhallitus, mutta päätöstä edeltää muutaman kuukauden mittainen, vahvasti eri käyttäjäryhmät mukaan ottava suunnitteluvaihe.

"Suunnitteluun pääsevät halutessaan osallistumaan kaikki järvenpääläiset sekä kaupungin palvelujen käyttäjät ja muut sidosryhmät. Lähdemme uudistamaan brändiä avoimin mielin. Mitään muuta ole lyöty lukkoon kuin se, että brändin on kuvastettava Järvenpään uutta, kevään aikana valmistuvaa kaupunkistrategiaa," vt. viestintäjohtaja Heli Vastamäki sanoo.

Hyvänä pohjana brändityölle toimii myös alkuvuodesta toteutettu laaja imagotutkimus. Siinä Järvenpään vahvuuksiksi nimettiin muun muassa sijainti, toimiva junaliikenne, luonnonläheisyys ja kulttuuritarjonta.


Yhteistyökumppanina järvenpääläinen mainostoimisto


Järvenpään kaupunki on kilpailutuksen kautta valinnut brändityön yhteistyökumppaniksi mainostoimisto Ohoi Creativen. Valinnassa painotettiin erityisesti tarjouksessa annetun projektisuunnitelman ja osallisuussuunnitelman laatua. Valintaraati oli yksimielisesti sitä mieltä, että Ohoin suunnitelmat olivat innostavimmat ja Järvenpään kaupungille sopivimmat.

"Yhteistyökumppanin paikallisuus ei ollut valintaperuste, mutta Ohoin järvenpääläisyys tuo varmasti lisäarvoa uudistukseen. Me yhdessä elämme ja hengitämme Järvenpäätä joka päivä. Kun vielä otetaan vahvasti mukaan kaupunkilaiset ja muut sidosryhmät, ei lopputulos voi olla muuta kuin aidosti jäkeläinen," Vastamäki iloitsee.

"On todella hienoa päästä luomaan kotikaupunkimme brändiä yhteistyössä kaupungin ja kaupunkilaisten kanssa! Lupaamme omasta puolestamme pitää huolen siitä, että brändityöhön osallistuminen on hauskaa ja mielenkiintoista", brändiuudistuksen luova johtaja Roope Lehtoranta Ohoilta kertoo.

Kevään aikana järjestetään brändiuudistuksen työpajoja eri sidosryhmille. Uuteen brändiin pääsee vaikuttamaan myös netin kautta. Kevään ja kesän aikana brändityö näkyy Järvenpään monissa eri tapahtumissa.
Kesän jälkeen tullaan vaiheeseen, jossa kaikki asiasta kiinnostuneet pääsevät kommentoimaan ja äänestämään yhteisen brändityön pohjalta luonnosteltuja vaihtoehtoja Järvenpään uudeksi brändi-identiteetiksi.
Brändiuudistuksen tuloksena syntyy paitsi kaupungin uusi visuaalinen ilme ja kuvamaailma, myös uudet sloganit ja ydinviestit sekä Järvenpään kaupungin tapa puhua.

"Kaupungin brändin uudelleen määrittely on tärkeää, sillä Järvenpäästä halutaan viestiä tavalla, joka erottaa sen muista kaupungeista. Brändin tulee kuvastaa sitä, mitä tänä päivänä olemme ja erityisesti tuoda esiin, mitä tulevaisuudessa tavoittelemme," vt. viestintäjohtaja linjaa.

 

brändi_pieni

Järvenpään uusi brändi-identiteetti rakentuu laajalla yhteistyöllä. Kuva: Kalle Särkkä/Ohoi Creative

 

 

 

 

Takaisin