A

Jopa 600 000 suomalaista voisi harkita muuttoa Järvenpäähän

26.02.2019

Järvenpään julkisuuskuva on melko myönteinen, selviää tuoreesta imagotutkimuksesta. Jopa 16 % 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista voisi vähintäänkin harkita muuttavansa Järvenpäähän. Kielteinen suhde kaupunkiin oli vain noin joka kymmenennellä kyselyyn vastanneista.

Järvenpään kaupunki käynnisti alkuvuodesta imagotutkimuksen, jossa selvitettiin järvenpääläisten sekä muualla asuvien mielikuvia ja kokemuksia Järvenpäästä. Vastaajia oli 1 740, joista reilu kolmannes järvenpääläisiä.

Parasta sijainti, luonto ja kulttuuri

Yli puolet suomalaisista tuntee Järvenpäätä ainakin jonkin verran. Keski-Uudellamaalla asuvista vastaajista noin 75% tuntee kaupunkia ainakin jonkin verran, pääkaupunkiseudulla tai muualla Uusimaalla asuvista vajaa 40 %.

Järvenpään vahvuustekijöinä erottuvat hyvät kulkuyhteydet sekä sijainti lähellä Helsinkiä. Keskustan läheisyys ja toimiva junaliikenne ovat jo Järvenpäässä asuville vahvoja pitovoimatekijöitä. Parasta kaupungissa useimpien vastaajien mielestä olivat luonnonläheisyys ja kulttuuri. Useimmin Järvenpää yhdistettiin Sibeliukseen ja Ainolaan ja mitä lähempänä Järvenpäätä vastaaja asui, sitä useammin mainittiin myös Tuusulanjärvi, Rantapuisto ja Puistoblues.

Kulttuurimyönteisyydestä Järvenpää saa ruusuja. Kaupunki houkuttelee päiväretkikohteena erityisesti pääkaupunkiseudulla ja muualla Keski-Uusimaalla asuvia – jopa miljoona suomalaista kertoo käyneensä Järvenpäässä jossakin kulttuurikohteessa tai tapahtumassa. Matkailukohteiden kehittäminen – monipuolisuus, valikoima ja yöpymisen houkuttelevuus – vaativat kuitenkin lisäpanostusta.

Kaupunki varautuu kasvuun ja parantaa vetovoimaisuuttaan

Kaupungin houkuttelevuutta muualla asuville tiedusteltiin useammalla kysymyksellä. 28 % pääkaupunkiseutulaisista ja 31 % keskiuusimaalaisista vastaajista voisi vähintäänkin harkita muuttoa Järvenpäähän. Kyselyn mukaan Järvenpään asenne ja vastanottavuus uusia asukkaita kohtaan onkin ollut merkillepantavan hyvää.

– Haluamme tietää, mitä potentiaalinen muuttaja haluaa. Nyt, kun keskustaa suunnitellaan, mietimme, millaisia asuntoja ja palveluita tänne haluaville tarjoamme. Viestimme rakennuttajille on, että urbaania sekä samalla viihtyisää ja perheille sopivaa kerrostaloasumista tarvitaan, arvioi kaupunginjohtaja Olli Naukkarinen.

Yli puolet kyselyyn vastanneista järvenpääläisistä oli tyytyväisiä myös kotikaupunkinsa arjen palveluihin ja turvallisuuteen. Kehittämistä asukkaiden mielestä vaativat puolestaan julkinen liikenne, kaupunkikeskustan elävyys sekä ostosmahdollisuudet.

Tutkimus tehtiin 11.1.–27.1.2019 välisenä aikana. Vastauksia kerättiin Taloustutkimuksen yli tuhannelta verkkopanelistilta sekä avoimen linkin kautta. Tulokset on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan vastaamaan suomalaisia 15 vuotta täyttäneitä.

Imagotutkimus pohjustaa kaupungin tänä vuonna valmistuvaa uutta strategiaa sekä brändiuudistusta.

Imagotutkimuksen tulokset (pdf 5 Mt)

Lisätietoja
Heli Vastamäki, viestintäjohtaja, puh. 040 315 3100, heli.vastamaki@jarvenpaa.fi
Timo Myllymäki, tutkimuspäällikkö (Taloustutkimus), p. 010 7585 441 tai timo.myllymaki@taloustutkimus.fi

Takaisin