Business Järvenpää: Yrityksille suunnattu vastuullisuuswebinaarisarja jatkui hankintateemalla
—Yrittäminen ja työ
Vastuullisuus on keskeinen osa yritysten liiketoimintaa. Kuuden Keski-Uudenmaan kunnan organisoima Vastuullisuus kasvun vauhdittajana -webinaarisarja jatkui 4.12.2025 teemalla Vastuullisuus yritysten hankintaketjuissa.
Seuraava webinaarimme järjestetään vuoden 2026 puolella torstaina 22.1.2026 aiheella Ilmasto-ohjelma ja hiilijalanjäljen laskenta yrityksen kasvun tukena. Tervetuloa linjoille! Ilmoittaudu tästä.
Vastuullisuus yritysten hankintaketjuissa -webinaari 4.12.2025
Yritysvastuun lähtökohtana on kielteisten vaikutusten vähentäminen ja myönteisten vaikutusten lisääminen. Vastuullisuus koostuu toimintatavoista, joilla yritys hallitsee ja ymmärtää liiketoimintaan liittyviä ulkoisvaikutuksia ja riskejä paremmin sekä huolehtii samalla oman toimintansa varmuudesta.
Miksi hankintaketjut ovat oleellinen osa vastuullisuutta?
Yrityslainsäädännön ja yritysvastuun asiantuntija Antti Turunen, Suomen Yrittäjät:
- Yritystoiminnan suurimmat vaikutukset tapahtuvat usein hankintaketjussa.
- Hankintaketjun vastuullisuuden hallintaan kuuluu riskien ja vaikutusten arviointi.
Riskien ja vaikutusten arvioinnissa tarkastellaan:
• riskejä ympäristölle ja ihmisille
• riskejä omalle toiminnalle
→ Arviointi tulee dokumentoida.
Yrityksen omia toimintamalleja voi kehittää erilaisten standardien ja vastuullisuusviitekehysten avulla, kuten YK:n ohjaavat periaatteet, OECD:n toimintaohjeet ja ISO-standardit. → Myös toimintamallit tulee dokumentoida.
Jatkotoimenpiteiden priorisointi perustuu vaikutusten laajuuteen, vakavuuteen ja peruuttamattomuuteen sekä riskeihin omalle liiketoiminnalle. → Myös sidosryhmien odotukset vaikuttavat, ja ne kasvavat koko ajan.
Turusen mukaan yritysten kannattaa aloittaa kehitystoimet hankintaketjujen merkittävimmistä ja vakavimmista aiheista. Sidosryhmien odotukset voivat vaihdella esimerkiksi yritysasiakkaiden ja kuluttajien välillä. Lainsäädäntö koskee erityisesti suuryrityksiä, mutta yhteistyö niiden kanssa ulottaa velvoitteita myös pk-yritysten hankintaketjuihin ja toimenpiteisiin.

Laatupäällikkö Katja Peltomäki, Nordqvist Oy:
- Nordqvist on suomalainen teetalo ja vuonna 1979 perustettu perheyritys.
- Yrityksen tavoitteena on tarjota kaikille herkullinen tee-elämys ja viedä suomalaista makumaailmaa ja teekulttuuria maailmalle.
- Kaiken toiminnan pohjana ovat korkea laatu, vastuullisuus ja suomalainen osaaminen.
- Ympäristövastuulla on keskeinen rooli: tuotteissa hyödynnetään ekologisia materiaaleja ja panostetaan kestävään kehitykseen.
- Sosiaalisen vastuun näkökulmasta kaikki raaka-aineet hankitaan sertifioiduilta toimijoilta, ja sosiaalisen vastuun sertifikaatit vaaditaan kumppaneilta.
Nordqvistin toimintamalli vastuullisessa hankinnassa:
- Toimitusketjun kartoittaminen
- Riskinarviointi materiaalin ja alkuperän perusteella
- Toimittajiin ja heidän toimintatapoihinsa tutustuminen
- Pitkäaikaisten liiketoimintakumppanuuksien rakentaminen ja kehittäminen
- Sertifioitujen toimittajien ja materiaalien käyttö

Tiedote on julkaistu alun perin Business Järvenpään sivuilla.