Helsinki–Riihimäki-hankkeella melua aiheuttavia töitä huhtikuussa viikoilla 14 ja 15

Väyläviraston tiedote: 17.3.2023

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa rakennetaan tukiseinä nykyisten raiteiden väliin viikoilla 14 ja 15. Työkohde sijaitsee Järvenpäässä nykyisen Horsmatien ja Horsmakaaren risteysalueen kohdalla. Melua aiheuttava työ liittyy radan alittavan Ainolan uuden aseman alikulkutunnelin rakentamiseen, joka on osa Järvenpään ja Väyläviraston yhteishanketta.

Rakennustyö aloitetaan viikolla 14 kahtena peräkkäisenä yönä ma-ti 3.–4.4. ja ti-ke 4.–5.4. Työtä jatketaan viikolla 15 kahtena peräkkäisenä yönä ke-to 12.–13.4. ja to-pe 13.–14.4. Välissä pidetään viikon tauko, jotta lähiseudun asukkaille ei synny kohtuutonta haittaa melusta. Työtä tehdään yöaikaan edellä mainittuina öinä klo 0:30–5:00 välisenä aikana. 

”Kyseessä oleva työ vaatii junaliikenteen keskeytyksen, jota ei ole mahdollista toteuttaa päiväsaikaan. Samalla nyt rakennettava tukiseinä mahdollistaa, että pääosa alikulkukäytävän rakentamisesta voidaan tehdä päivätyönä”, projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta kertoo.

Junaradalle raiteiden väliin tehdään 60 metriä pitkä tukeva ponttiseinä. Pontituksessa teräspontit asennetaan kaivutason alapuolelle käyttämällä ponttivasaraa. Nopeasti värähtelevä vasara upottaa teräspontit maahan tarvittavaan syvyyteen. 

Työkoneina on kaksi kaivinkonetta ponttivasaroilla. Työstä aiheutuva melu on 10 metrin etäisyydellä noin 80 dB(A). Lähimmät asuinrakennukset ovat noin 200 metrin etäisyydellä, jolloin työn ääni ei enää erotu taustamelusta.

Lähimpiä kiinteistöjä tiedotetaan työstä kiinteistökohtaisin tiedottein. Pahoittelemme töistä aiheutuvaa häiriötä.

Lisätiedot 
Hankkeen osalta 3.4. asti: Projektipäällikkö Riitta Parviainen, Väylävirasto, puh. 0295 34 3034, etunimi.sukunimi@vayla.fi 
Meluavien töiden osalta 3.–11.4.: Rakennuttajakonsultti Mikko Törmi, puh. 040 862 1338, etunimi.sukunimi@uusiraide.fi

Seuraa hanketta:
https://www.facebook.com/hkiriihimaki
www.vayla.fi/helsinki-riihimaki 

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021-2028.

Jaa juttu: