Järvenpään varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset: varhaiskasvatuksessa iloitaan ja pysähdytään arjen pienten asioiden äärelle

Järvenpään varhaiskasvatuksessa lapsilla on mahdollisuus kokea iloa ja yhdessä tekemistä toisten lasten ja kasvattajien kanssa. Leikki on olennainen osa lasten varhaiskasvatuspäivää. Sekä lasten huoltajien että henkilöstön oman arvioinnin mukaan Järvenpään varhaiskasvatuksessa iloitaan ja pysähdytään arjen pienten asioiden äärelle onnistuneesti yhdessä.  

Vanhemmat kokivat, että heitä kuullaan lapsiaan koskevissa asioissa ja heidän näkemyksiinsä suhtaudutaan myönteisesti. Vanhemmat kokivat kasvattajien kohtaavan lapset aina lämpimästi. Toisaalta vanhempien näkemykset mahdollisuuksista osallistua varhaiskasvatuksen toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen oli laskenut edellisvuoden kyselyn tuloksista. Kasvattajien vuorovaikutus koettiin myönteiseksi, hyvinvointia tukevaksi, avoimeksi ja kunnioittavaksi.  

”Olemme erityisen iloisia siitä, että kasvattajien toimiminen suurella sydämellä ja vahvalla ammattitaidolla näkyy myös koteihin, toteaa vt. varhaiskasvatusjohtaja Hanna-Leena Holmström.  

Asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan päivittäisissä vienti- ja hakutilanteissa tapahtuvaa kohtaamista huoltajien ja kasvattajien välillä pidettiin tärkeimpänä tapana saada tietoa lapsen päiväkotipäivästä. Toiseksi tärkeimpänä huoltajat pitivät digitaalista viestintää, jota toivottiinkin käytettävän vielä enemmän tiedottamisen, kuvien julkaisun ja viikkokirjeen muodossa. Varhaiskasvatuksessa on otettu käyttöön uusi digitaalinen viestintäkanava eDaisy, joka tulee sujuvoittamaan sähköistä asiointia ja viestintää vanhempien ja päiväkotien välillä.  

Korona-pandemian toinen vuosi ei ollut vähentänyt huoltajien tyytyväisyyttä varhaiskasvatukseen, sillä kyselyn tulokset olivat pysyneet edeltävän vuoden tasolla. Muuttuvat koronatilanteet olivat kuitenkin vaikuttaneet etenkin varhaiskasvatuksen aloituskäytäntöihin, jotka toteutuivat vaihtelevasti tilanteesta riippuen piha-alueella tai sisätiloissa. Korona on osaltaan hankaloittanut valtakunnallisestikin haastavaa henkilöstöpulaa, mikä on näkynyt myös vanhemmille Järvenpään varhaiskasvatuksessa henkilöstön vaihtuvuutena sekä sijaisten käytön lisääntymisenä.  

Marraskuussa toteutettuun varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 656 lasten huoltajaa. Kysely toteutettiin Järvenpäässä kunnallisten kuin yksityisten palvelutuottajien päiväkodeissa sekä perhepäivähoidossa olevien lasten huoltajille. Tulokset käsitellään yksiköissä henkilöstön kanssa ja niitä hyödynnetään toiminnan kehittämisessä. Lisäksi yksiköt esittelevät omalta osaltaan tuloksia huoltajille.  

Henkilöstö ja huoltajat samoilla linjoilla varhaiskasvatuksen onnistumisista 

Asiakastyytyväisyyskyselyn lisäksi varhaiskasvatuksessa toteutetaan säännöllistä laadun itsearviointia toimintakauden aikana. Huoltajien antamat arviot vastasivat henkilöstön itsearviointituloksia erittäin hyvin. Tammikuussa 2022 varhaiskasvatuksen henkilöstö arvioi onnistuneensa pysähtymään arjen toimintojen äärelle ja vastaamaan hetkessä nouseviin tarpeisiin hyvin tai erittäin hyvin. Järvenpään varhaiskasvatuksessa toimitaan pääasiassa pienryhmissä, kiinnostutaan lasten ajatuksista ja vahvistetaan yhteistä vuorovaikutusta myönteisessä ilmapiirissä. Kehittämisenkohteiksi itsearvioinnin kautta löydettiin pienryhmätoiminnan edelleen vahvistaminen sekä kuvien käytön lisääminen vuorovaikutuksen tueksi.  

”Henkilöstön itsearvioinneissa yksi tärkeimmistä havainnoista oli se, että henkilöstö nauttii lasten kanssa yhdessä oppimisesta, ja kokee myötäintoa ja työhyvinvointia päivittäin”, Holmström kiteyttää. ”On hienoa, että meillä koetaan työn imua ja vaativasta työstä löydetään päivittäin hyviä hetkiä. Henkilöstömme on toteuttanut vahvaa kasvatustyötä vaativissa ja muuttuvissa olosuhteissa koronapandemian aikana. Kiitos onnistumisesta kuuluu heille.” 


Lisätietoja: 

Vt. varhaiskasvatusjohtaja Hanna-Leena Holmström, puh. 040 315 2656  

sekä päiväkotien johtajat omien yksiköidensä osalta. 

Jaa juttu: