Kaikille yhteinen koulu –hankkeen päätösseminaarissa monipuolista keskustelua oppilaiden ja henkilöstön tukemiseksi

Kaikille yhteinen koulu -kehittämishankkeen päätösseminaari järjestettiin hankekunnille yhteisesti tiistaina 7.2. Järvenpää-talon Sibelius-salissa. Paikan päällä osallistujia oli noin 100, ja etäosallistujia striimin välityksellä noin 120. Osallistujat olivat hankekuntien rehtoreita, erityisopettajia, valtuutettuja, erityisluokanopettajia, kouluvalmentajia, opinto-ohjaajia, koulupsykologeja, koulukuraattoreita ja sosiaalityöntekijöitä, muiden muassa.

Paneelikeskustelua ja tutkimustuloksia

Järvenpään opetuksen ja kasvatuksen palvelualuejohtaja Merja Narvo-Akkola avasi seminaarin ja toivoi hienon yhteistyön lasten ja nuorten etujen ajamiseksi jatkuvan hankkeen päättymisen jälkeenkin. Hanketyöntekijöiden Tuulikki Materon ja Saana Lappin vetämänä seminaarissa kuultiin hankkeen terveiset. Seminaarin aikana esitettiin videoita toimivista käytänteistä eri kunnissa, muun muassa Nurmijärven alkuluokkatoiminnasta niin varhaiskasvatuksen opettajan kuin luokanopettajan näkökulmasta.  

Henkilö seisoo lavalla ja katsoo yleisöön, takana esityksessä teksti "Yhdessä eteenpäin".
Palvelualuejohtaja Merja Narvo-Akkola avasi seminaarin. 

Seminaaripäivän aikana osallistujat pääsivät lisäksi kuulemaan Opetushallituksen opetusneuvos Kristiina Laitisen ajatuksia kouluhyvinvoinnin rakennusaineista ja opiskeluhuollon uudistumisesta, erityispedagogiikan professori Hannu Savolaisen esityksen inkluusiosta mm. pedagogisten toimien ja tukiprosessien johtamisen näkökulmasta sekä kuulemaan Keski-Uudenmaan alueen opettajien näkemyksiä kaikille yhteisestä koulusta, kun yliopistonlehtori Olli-Pekka Malinen esitteli syksyn 2022 tutkimustuloksia. Iltapäivällä seminaarissa käytiin lisäksi paneelikeskustelua osallisuudesta ja kuultiin ADHD-podi –podcastin vetäjien Ringa Aflatunin ja Reetta Winstenin kokemuksia koulunkäynnistä ja opiskelusta eri elämänvaiheissa ADHD-diagnoosin saaneiden näkökulmasta.  

Juhlatilan lavalla esitys, jossa värikkäässä kuviossa tekstiä. Lavalla reunalla ihmiset katsovat esityksen suuntaan.
Osallisuuspedagogi Laura Manninen esitteli hankkeelle toteutettuja verkkosivuja.  

Hankkeen kulmakivenä kehittämistoiminnan kohderyhmien laaja osallistaminen

Kaikille yhteinen koulu on vuonna 2021 aloitettua esi- ja perusopetuksen kehittämistoimintaa seitsemässä Keski-Uudenmaan kunnassa (Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen sekä Tuusula). Hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama, ja kuuluu valtakunnalliseen Oikeus oppia -ohjelmaan. Tavoitteena on lisätä lapsen ja nuoren riittävän ja oikea-aikaisen tuen saamista omassa lähikoulussaan. Lisäksi hankkeen aikana on vahvistettu kouluyhteisöjen hyvinvointia, oppimisen tuen rakenteita, opetuksen järjestelyjä sekä oppimisympäristöjä kouluissa.  

Hankkeen tavoitteena on ollut jakaa henkilöstöille toimivia käytäntöjä, tietotaitoa, osaamista sekä toimintamalleja työn tueksi. Tavoitteeseen pääsyä on edistetty koulutusten, webinaarien, valmennusprosessien, pedagogisten kahviloiden sekä Kaikille yhteinen koulu -sivuston kautta. Koulujen johdon kehittämistyötä on tuettu valmennuksilla, jotka ovat painottuneet vertaistuen ja inklusiivisen osaamisen lisäämiseen sekä systeemiseen hyvinvointityöhön. Hanketoiminnan kulmakivenä on ollut kehittämistoiminnan kohderyhmien laaja-alainen osallistaminen ja kuuleminen, ja hankkeessa onkin kuultu etenkin oppilaita sekä koulunkäynninohjaajia ja huoltajia. Kunnissa toimivat osallisuuspedagogit ovat jalkauttaneet kehittämistyötä koulujen arkeen. 

Lisätietoa Kaikille yhteinen koulu –hankkeesta. 

Tutustu myös hankkeen omaan verkkosivustoon, joka tarjoaa taustatietoa ja materiaaleja koulujen hyödynnettäväksi. Sivulta löytyvät mm. alla näkyvät ja tulostettavat huoneentaulut. 

Erilaisia värikkäitä huoneentauluja/julisteita pohjalla, jonka sivussa lukee "Kaikille yhteisen koulun huoneentauluja".
Jaa juttu: