Keusote: Virka-ajan ulkopuolinen puhelinpalvelu siirtyy Päivystysavulle 16.1.2023 alkaen

Keusoten tiedote 2.1.2023

Lääkärin ja hoitajan vastaanottojemme keskitetty puhelinpalvelu (p. 019 226 0505) on avoinna 16.1.2023 alkaen ma–pe klo 8–16. Muina aikoina asukkaita palvelee kiireellisessä hoidossa Päivystysapu (p. 116117). Muutoksen tavoitteena on selkeyttää virka-ajan ulkopuolista puhelinasiointia. 

Päivystysapu on sairaanhoitopiirien järjestämä neuvonta- ja ohjauspalvelu. Päivystysavun puheluihin vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset, jotka tekevät arvion kiireellisen hoidon tarpeesta. Keusote tekee tiivistä yhteistyötä Päivystysavun kanssa.

Kiireellinen hoito virka-ajan ulkopuolella

Päivystysapu palvelee sinua maksutta kiireellisessä hoidossa. Soita Päivystysapuun ilta- ja yöaikaan (klo 16–08) sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä aina ennen päivystykseen hakeutumista.  

Puhelimessa ammattilainen tekee sinulle hoidon tarpeen arvion ja kiireellinen hoitosi toteutetaan joko etä- tai läsnävastaanottona. Jos hoitosi vaatii läsnävastaanotolla käyntiä, sinut ohjataan joko Keusoten Akuuttiin (ma–pe klo 16–20, la–su klo 8–20) tai Hyvinkään sairaalan yhteispäivystykseen (aina auki). Jos tilanteeseesi riittää itsehoito, saat hoito-ohjeet puhelimessa. Kiireettömissä asioissa odotathan oman terveysasemasi avautumista.  

Kiireellisen hoidon tilanne

  • Edellyttää kiireellisen hoidon tarpeen arvion ja mahdollisesti hoitoa. 
  • Hoito ei voi odottaa virka-aikaista palvelua. 
  • Ei ole välitöntä hengenvaaraa. 

Hätätilanne 

  • Jos kyseessä on henkeä uhkaava hätätilanne, soita suoraan hätänumeroon 112. 
  • Henkeä uhkaavia tilanteita ovat esimerkiksi kova rintakipu, äkillinen hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet ja kouristelu. 

Päivystysavun tekstipalvelu 

Päivystysavun maksuton tekstipalvelu on tarkoitettu vain henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta. Palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista, koska palvelussa käsitellään henkilökohtaisia terveystietoja. Tekstipalveluun pääset osoitteessa https://116117.fi/ (valitse palvelussa ensin paikkakunta. Linkin tekstipalvelun chattiin löydät sen jälkeen sivun alalaidasta). Katso myös Youtube-video, jossa kerrotaan viittomakielellä tekstipalvelusta.

Toimi näin, kun tarvitset kiireellistä tai kiireetöntä hoitoa 16.1. alkaen

  • Sähköinen asiointi 
    • Omaolo-palvelu: Asioi aina ensisijaisesti täyttämällä oirearvio osoitteessa www.omaolo.fi. Näin voit selvittää, millaista apua asiasi vaatii ja jättää tarvittaessa yhteydenottopyynnön terveysasemalle. 
    • Sähköinen yhteydenotto hoitovastaavaan: Ota yhteyttä omaan hoitovastaavaasi kiireettömissä asioissa ensisijaisesti sähköisessä asiointipalvelussa
  • Puhelinasiointi 
    • Arkisin ma–pe klo 8–16: Soita omalle hoitovastaavallesi. Jos sinulla ei ole vielä hoitovastaavaa etkä voi käyttää Omaolo-palvelua, soita keskitettyyn puhelinpalveluumme, p. 019 226 0505.  
    • Muina aikoina: Soita kiireellisissä asioissa Päivystysapuun, p. 116117. Kiireettömissä asioissa odota terveysasemien aukeamista. 
  • Asiointi paikan päällä 
    • Hyvin kiireellisissä asioissa, joissa et ole saanut yhteyttä hoitohenkilökuntaan Omaolon kautta tai puhelimitse, voit saapua suoraan paikan päälle. 
    • Arkisin ma–pe klo 8–16: Saavu terveysasemalle. Tarkista mahdolliset poikkeukset palveluissa terveysasemakohtaisista tiedoista
    • Muina aikoina: Saavu Keusoten Akuuttiin Järvenpään JUSTiin (ma–pe klo 16–20, la–su sekä arkipyhinä klo 8–20, os. Lääkärinkuja 1, Järvenpää) tai Hyvinkään sairaalan yhteispäivystykseen (aina auki, os. Sairaalakatu 1, A-rakennus, 1. krs). 
  • Henkeä uhkaavat hätätilanteet: soita 112. 

Lisätietoja:

Jaa juttu: