Vuokra-asunnot ja ASO-asunnot

Järvenpään kaupungilla on omistuksessaan ja hallinnassaan yhteensä noin 2 000 vuokra-asuntoa. Asunnoista vastaa Järvenpään Mestariasunnot ja asuntoja haetaan sähköisellä asuntohakemuksella.

Muita arava- ja korkotukiasuntoja Järvenpäässä tarjoaa:

Lumo-kotikeskus: www.lumo.fi
Sato Oyj: www.sato.fi
Realia Asuntovuokraus: http://www.realiaasuntovuokraus.fi/
Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo: www.kodisto.fi
Nuorisosäätiö: www.nuorisosaatio.fi
NAL Asunnot Oy: www.nal.fi
M2 (Y-Säätiö): www.m2kodit.fi
TA-Yhtymä Oy: www.ta.fi
A-Kruunu Oy: www.a-kruunu.fi

Vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja Järvenpäässä tarjoaa:
Kodisto: www.kodisto.fi
Suomen Laatuasunnot Oy: www.suomenlaatuasunnot.fi

Hyödyllisiä sivustoja:

Asumisoikeusasuminen

Asumisoikeusasuntoon tarvittavan järjestysnumeron hakeminen muuttuu
– vanhat järjestysnumerot vanhenevat

Asumisoikeusasunnon hakeminen on muutoksessa. Uuden asumisoikeuslain myötä järjestysnumeroa ei enää haeta omasta kaupungista/kunnasta vaan Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta (ARA).

Asumisoikeusasuntojen asukasvalinnassa siirrytään vuoden 2023 aikana määräaikaisiin järjestysnumeroihin ja valtakunnalliseen jonotusjärjestelmään.

Järvenpää kuuluu Kuuma-kuntien kanssa Helsingin seudun yhteiseen asumisoikeusasuntojen markkina-alueeseen. Markkina-alueeseen kuuluvat lisäksi Helsinki, Vantaa ja Espoo. Tällä markkina-alueella on yksi yhteinen asumisoikeuden järjestysnumerojärjestelmä. Hakija voi hakea asumisoikeutta mistä tahansa markkina-alueeseen kuuluvasta kunnasta.

Järvenpään kaupungin asumisoikeuden viranomaistehtävät on keskitetty Helsingin kaupungin asuntopalveluille.

Vanha järjestysnumero

Helsingin kaupunki myöntää järjestysnumeroita vielä vajaan vuoden ajan, 31.8.2023 saakka. Näitä järjestysnumeroita voi käyttää paikallisesti asumisoikeusasunnon hakemiseen 31.12.2023 saakka, jonka jälkeen ne vanhenevat.

Uusi järjestysnumero ARAsta

1.9.2023 alkaen uusia järjestysnumeroita haetaan ARAsta. Uudella järjestysnumerolla voi hakea asumisoikeusasuntoa valtakunnallisesti kaikista niistä kunnista, joissa asuntoja on. Numero maksaa noin 10 euroa ja on voimassa kaksi vuotta.

1.1.2024 alkaen asuntoa voi hakea vain ARAn järjestysnumerolla.

Toimita asuntohakemus sekä tieto järjestysnumerosta sille asumisoikeusyhteisölle, jonka asunnoista olet kiinnostunut. Kaupungin/kunnan verkkosivustolta ja palveluneuvonnasta saat lisätietoa asumisoikeusyhteisöistä.

Lisätietoja muutoksista:

• ARAn verkkosivut: ara.fi/uusi-asolaki
  • sähköposti: asumisoikeus@ara.fi
  • puhelimitse 02952 50990 tiistaisin klo 9-11

Asumisoikeuden viranomaistehtävien hoitaminen

Alueen asumisoikeuden viranomaistehtävät hoidetaan Helsingin kiinteistöviraston asunto-osastolla.

• Asunto-osaston puhelinpalvelu asumisoikeusasunnon hakijoille puh. 09 310 13032, ma–pe klo 9–11.
  • Kiinteistövirasto, asunto-osasto, Hämeentie 3, 4.krs, PL 2201, 00099 Helsingin kaupunki

Asumisoikeusjärjestysnumeron hakeminen ja tarkistaminen sekä tutustuminen tarjolla oleviin asuntoihin tapahtuu Helsingin kaupungin Asumisoikeuspalvelut-verkkosivuilla

Jaa juttu: