Etusivu/Opetus ja kasvatus/Kehittäminen ja hanketyö/Digitalisaatio arjeksi vakassa
Digitalisaatio arjeksi vakassa
Varhaiskasvatuksen digitalisaatio nähdään osana lasten kasvuympäristöä, joka voi monipuolistaa arjen toimintaa ja helpottaa dokumentointia sekä viestintää. Lisäksi digitaaliset laitteet ja teknologiat voivat tukea lasten luovaa ajattelua ja yhteistoiminnan taitoja, kun he kokeilevat ja tuottavat digitaalisia sisältöjä yhdessä muiden kanssa. Lapsilla on oikeus digitaaliseen osaamiseen.
Varhaiskasvatuksen hankematkan tavoitteet
- Digikasvatus on osa varhaiskasvatuksen arkea.
- Järvenpään varhaiskasvatuksessa lapsilla on yhtäläiset mahdollisuudet ottaa tietotekniikka ja digitalisaatio innovatiivisesti haltuun.
- Teknologisia ratkaisuja käytetään tietoturva huomioiden.
- Henkilöstön osaaminen vastaa OPH:n osaamisen kuvauksia.
Opetus- ja kasvatuslautakunta on hyväksynyt Järvenpään digiohjelman 2030. Ohjelman tavoitteena on varmistaa, että jokaisella lapsella ja nuorella on yhdenvertaiset mahdollisuudet digitaaliseen osaamiseen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle asti.
Digiohjelma kokoaa yhteen kansallisen digitaalisen osaamisen viitekehyksen ja Järvenpään omat linjaukset. Se ohjaa kehittämistä kohti laaja-alaista osaamista ja innovatiivisia oppimisympäristöjä, joissa digitalisaatio rikastuttaa pedagogiikkaa. Se ei ole itseisarvo, vaan tukee oppimisen tavoitteita, luovuutta ja vuorovaikutusta.
Mitä digiohjelma tarkoittaa käytännössä
- Digitaaliset välineet ja menetelmät integroidaan opetukseen suunnitelmallisesti.
- Oppimisympäristöissä yhdistyvät perinteiset ja digitaaliset työvälineet.
- Teknologiaa käytetään turvallisesti ja vastuullisesti.
- Henkilöstön osaaminen vastaa Opetushallituksen kuvauksia.
Digiohjelma toimii jatkumona varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ja on vahvasti yhteydessä opetussuunnitelmiin sekä Opetushallituksen digitaalisen osaamisen kuvauksiin. Digitaalisen osaamisen ja tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kokonaisuus muodostuu neljästä pääalueesta:
1) Käytännön taidot ja oma tuottaminen
2) Turvallisuus ja vastuullisuus
3) Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely
4) Vuorovaikutus
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden päivityksen (2022) myötä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kuvaukset on otsikoitu Digitaalinen osaaminen.
miro_Digitaalinen-osaaminen-ja-tvt-osaaminen-2.0-1.pdf (oph.fi)
Esimerkkinä vastuullisuudesta:
Henkilöstö huolehtii tietosuojasta lasten kuvien ja tuotosten julkaisussa. Henkilöstö sopii huoltajien kanssa kuvien ottamisesta ja julkaisemisesta sekä lapsen tuotosten julkaisemisesta. Lapselta pyydetään lupa hänen kuvansa ja tuotoksensa julkaisemiseen. Lasten kanssa opetellaan, että kuvan ottamiseen ja julkaisuun tulee olla lupa.
Saanko luvan, ottaa kuvan?
Kuvien ottaminen kuulostaa kivalta ja hyvältä. Mahtavaa harjoitella luvan kysymistä! Lapset piti tehtävästä kovasti. Oli kivaa ottaa kuvia ja kysyä lupia. Tehtiin ilmeitä ja katsottiin ne sitten. Lapset heittivät liikuntanoppaa ja toinen otti luvan saatuaan kuvan asennosta. Tai jokainen sai valita lempileikin tai paikan ryhmästä ja dokumentoitiin kuvaksi. Hienosti sujui luvan kysyminen. Kivaa päivänjatkoa kaikille!

Järvenpään varhaiskasvatuksen digitalisaation kehittämisen matkalla 2024–2025 olemme koonneet kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen yhteisen digiparven osaamisen jakamiseksi, toteuttaneet matalan kynnyksen digituokioita ja yksiköiden kehittämispäivissä digitaalisen osaamisen rataa sekä inventoineet laitekantaa.
Yhteystiedot:
Projektipäällikkö Suvi Lindberg
suvi.lindberg@jarvenpaa.fi

