Etusivu/Opetus ja kasvatus/Perusopetus/Oppilaan tukeminen/Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Perusopetuksen oppimisen tuki on muuttunut uuden lain myötä1.8.2025 alkaen. Siirtymäajan vuoksi oppilaiden tuki jatkuu ennallaan lukuvuoden 2025-2026 alussa. Jokaisen nyt tehostettua tai erityistä tukea saavien oppilaiden tilanne arvioidaan viimeistään 31.8.2026 mennessä.
Tuen tarpeen arvioinnin perusteella oppilas voi jatkossa saada ryhmäkohtaisia tukimuotoja tai hallintopäätöksen kautta oppilaskohtaisia tukitoimia ryhmäkohtaisten tukimuotojen rinnalla.
Valtakunnallisen uudistuksen vuoksi siirtymäajan jälkeen ei enää puhuta kolmiportaisesta tuesta (yleinen tuki, tehostettu tuki, erityinen tuki) ja pedagogisia asiakirjoja koskevat nimet muuttuvat (luovutaan käsitteistä pedagoginen arvio, pedagoginen selvitys, oppimissuunnitelma ja henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma).
Uudistuksen tarkoituksena on vahvistaa oppilaan oikeutta tukeen ensisijaisesti omassa ryhmässään ja omassa koulussaan. Tuen uudistuksella halutaan myös lisätä opettajien välistä yhteistyötä, samanaikaisopetusta ja yhteistä suunnittelua.
Tuen perustana ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, joita ovat mm. eriyttäminen, strukturointi, joustava ryhmittely, koulunkäynnin ohjaajan tuki, kielitietoinen opetus, oppimista tukevien konkreettisten välineiden käyttö jne.
Kaikki oppilaat ovat oikeutettuja ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin, joita ovat yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Tuen tehtävänä on ehkäistä ongelmien monimuotoistumista ja syvenemistä sekä pitkäaikaisvaikutuksia. Tärkeää on huolehtia oppilaan mahdollisuuksista saada onnistumisen kokemuksia oppimisessa ja ryhmän jäsenenä toimimisessa sekä tuettava oppilaan myönteistä käsitystä itsestään ja koulutyöstä.
Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä, tuen tarpeen arviointiin ja tukea koskevaan suunnitelmaan pohjaten voidaan oppilaalle tehdä hallintopäätös oppilaskohtaisista tukitoimista. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat:
- erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
- erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama yhden tai useamman oppiaineen opetus pienryhmässä
- erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa
- oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut
- apuvälineet
Tuen tarpeen arviointia ja tukea koskevaa suunnitelmaa laaditaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa.
Pedagoginen asiantuntemus ja opettajien sekä muiden tuen ammattihenkilöiden monialainen yhteistyö tuen tarpeen havaitsemisessa, arvioinnissa sekä tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa on tärkeää. Yhteistyöhön kulloinkin osallistuvat ammattihenkilöt harkitaan tapauskohtaisesti.
Järvenpään kaupungin opetussuunnitelma on päivitetty vastaamaan valtakunnallisia opetussuunnitelman perusteita.
