Julkista taidetta Harjulan kampukselle ja Järvenpään Yhteiskouluun – oppilaat osallistuvat taideteosten valintaan ja teosprosessiin
—Opetus ja kasvatusHarjulan kampukselle ja Järvenpään yhteiskouluun toteutetaan julkiset taideteokset osana rakentamista. Molemmat taidehankkeet käynnistyvät vuonna 2021 ja valmistuvat rakentamisen kanssa samaan aikaan. Kahden koulun taidehankkeisiin on varattu yhteensä 140 000 euron määräraha. Koko prosessi taiteilijavalinnasta valmiiksi teoksiksi kestää 1–3 vuotta. Tavoitteena on saada molempiin kouluihin korkeatasoiset ja toiminnalliset taideteokset, jotka lapset ja nuoret sekä henkilökunta kokevat omikseen. Koulujen oppilaat osallistuvat teosprosessiin ja taideteosten valintaan osana koulutyötä. Näin oppilaat pääsevät osallisiksi sekä julkisen taiteen hankinta- että luomisprosessiin. Molempien koulujen taiteen hankintaprosesseissa painotetaan osallisuutta ja toiminnallisuutta, sekä mahdollisuutta kokea taidetta oppimisympäristössä. Julkisen taiteen toteutusta ohjaa kaupungin monialainen työryhmä, joka on valinnut toukokuussa rakennushankkeisiin taiteilijat rinnakkaiseen luonnostehtävään. Luonnokset tilattiin kesällä neljältä taiteilijalta tai taiteilijaparilta. Kaikki tehtävään valitut taiteilijat ovat työssään hyvin ansioituneita.
Taiteilijat, joilta luonnokset tilattiin:
Harjulan koulu: Maria Duncker / Andy Best & Merja Puustinen
Järvenpään Yhteiskoulu: Kaisa Salmi / ic-98 (Patrik Söderlund & Visa Suonpää)
Harjulan koulu ja päiväkoti äänestivät suosikkiteostaan syyskuussa
Syksyllä, luonnosten valmistuttua, ne esitellään koulujen oppilaille, jotka valitsevat kummassakin koulussa kahdesta luonnoksesta toisen toteutettavaksi ammattimaisessa ohjauksessa. Harjulan koulun taidetyöryhmä kävi luonnokset läpi 20.8.2021. Asiantuntijaryhmässä mukana oli edustajia muun muassa taidemuseolta, kulttuuripalveluista, arkkitehtitoimistolta, rakennuttajalta ja Harjulan koululta, sekä taidekoordinaattori/kuvanveistäjä Marjukka Korhonen. Tämän jälkeen taiteilijat Andy Best ja Merja Puustinen sekä Maria Duncker esittelivät teosluonnoksensa koulun opettajille verkkoyhteydellä 8.9.2021 ja oppilaille sekä henkilökunnalle 23.9.2021, jonka jälkeen koululaiset ja henkilökunta äänestivät suosikkiaan suljetussa äänestyksessä. Molemmista teosehdotuksista pidettiin paljon ja ne saivat lähes yhtä paljon kannatusta. Koulun äänestyksessä Maria Dunckerin teos sai muutamia ääniä enemmän sekä oppilaiden että henkilökunnan keskuudessa. Myös päiväkodissa järjestetyssä äänestyksessä Luonnos-teos valikoitui voittajaksi. Päiväkodin ryhmissä äänestys toteutettiin lasten ikätason mukaisesti katsomalla taiteilijoiden esittelytallenne yhdessä, jonka pohjalta lapset kertoivat ajatuksiaan ja äänestivät. Lapsille myös näytettiin kuvia teoksista ja kerrottiin teosten aiotut sijoituspaikat.
Järvenpään Yhteiskoulun luonnoksista äänestetään loppuvuoden 2021 aikana.
Harjulan kouluun toteutettavaksi teokseksi valittiin Maria Dunckerin teos “Luonnos”
Harjulan koulun äänestyksen voittanut Maria Dunckerin Luonnos -ehdotus on veistoksellinen rakenne, jonka kiiltävä pinta peilaa ympäristöä ja on pimeän aikaan valaistu. Taiteilija toteuttaa veistoksen pintoihin yhdessä koululaisten ja päiväkotilaisten kanssa piirustuksia, jotka leikataan ääriviivoina teoksen pintaan. Teos sijoittuu koulun piha-alueelle pääsisäänkäynnin läheisyyteen. Teosehdotus on aidosti osallistava, lapset luovat osan teoksen ulkonäöstä ja visuaalisesta ilmeestä piirustuksillaan. Teoksen pintaan suunnitellut kuviot toteutetaan kuvaamataidon tuntien aikana taiteilijan ohjauksessa. Lapset voivat toteuttaa lisäksi myöhemmin jo valmistuneen teoksen pintaan uusia, väliaikaisia piirustuksia liitujen avulla.
Maria Duncker (s. 1963) on opiskellut Kuvataideakatemissa (nyk. Taideyliopisto) 1990-luvun vaihteessa. 1990-luvun keskivaiheilla hän alkoi toteuttamaan taideteoksia itse valmistetuista jäännösmateriaaleista kokeilevilla esillepanoilla. Hän käyttää teoksissaan erilaisia medioita, kuten videoita, performanssia sekä installaatioita yhdistellen materiaaleja ja esitystilanteita vapaasti ja monimuotoisesti. Hän oli Ars Fennica -ehdokkaana vuonna 2008 ja sai kuvataiteen valtionpalkinnon vuonna 2020. Maria Dunckerin työskentelyn luonteeseen kuuluu ystävien kanssa yhdessä tekeminen. Yhteistyön hän kuvailee olevan parhaimmillaan rohkeaa ja riemastuttavaa toimintaa.

Lasten, nuorten ja henkilökunnan osallistuminen saa kiitosta taidetyöryhmältä
Taidetyöryhmä kiittää kouluja hienosta yhteistyöstä julkisen taiteen avaamisessa lapsille ja nuorille. Koulujen taidehankkeissa lasten, nuorten ja henkilökunnan osallistuminen mahdollistetaan läpi taidehankintaprosessin päätöksenteossa, vuorovaikutuksessa ja tiedon saavutettavuudessa. Osallistamista on toteutettu tiedotuksen ja ilmiöoppimisen keinoin. Osallistaminen on nivottu mukaan koulujen omaan ilmiöpohjaiseen oppiaineiden väliseen opetusohjelmaan. Näin koulut ovat voineet toteuttaa tavoitettaan tehdä yhteistyötä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.
Taidehankkeet tarjoavat osallisuutta ja aktiivista kansalaisuutta tukevan aihekentän. Taidehankkeet vaikuttavat toiminta- ja elinympäristön laatuun ja koskettavat useita asiantuntijuutta vaativia aloja. Eri oppiaineet voivat tutkia ilmiötä omista näkökulmistaan esimerkiksi historian, arkkitehtuurin, kuvataiteiden, teknisen suunnittelun, budjetoinnin, elinkaaren, kestävän tulevaisuuden ja päätöksenteon näkökulmista. Ilmiöoppimisen avulla tarjotaan koululaisille mahdollisuus vaikuttaa molempien koulujen taideteosten valintaan ja tiedon kasvamiseen siitä, millaisia asioita julkisen taiteen hankkeisiin liittyy. Lapsista, koululaisista ja koulujen henkilökunnasta tulee toteutettavien taideteosten valitsijoita asiantuntijatyöryhmän tekemän työn pohjalta, jossa huolehditaan taiteen laadun toteutuminen. ”Jos lapsilla ja nuorilla on mahdollista kasvaa julkisen taiteen keskellä, heille kasvaa ymmärrys siitä, millaisesta taiteesta he itse pitävät”, linjaa taidekoordinaattori Marjukka Korhonen lasten ja nuorten osallisuuden merkityksestä koulujen taidehankkeissa.
Lisätietoja:
Marjukka Korhonen, taidekoordinaattori, marjukka.korhonen(at)welho.com
Jaana Tamminen, museopalveluiden päällikkö: Järvenpään taidemuseo, Ahola, Suviranta, jaana.tamminen(at)jarvenpaa.fi