Talousarvio ja taloussuunnitelma

Talousarvio eli budjetti on kaupungin toimintaa ja taloudenhoitoa koskeva suunnitelma.

Kaupunginvaltuusto vahvistaa vuosittain talousarvion ja taloussuunnitelman. Se hyväksytään yleensä marraskuun puolessa välissä ennen uuden talousarviokauden alkua. 

Talousarvion laatimisessa keskeisenä ohjeena toimii valtuustokauden strategia. Kaupunginvaltuutetut vaikuttavat strategian ja talousarvion kautta kaikkiin kaupungissa tapahtuviin asioihin. Taloussuunnitelma kattaa varsinaisen talousarviovuoden ja seuraavien kolmen vuoden taloussuunnitelmat. 

Kuntalain mukaisesti talousarvioon sisällytetään tarvittavat määrärahat ja tulot sekä osoitetaan rahoitustarpeen kattaminen, joko veroilla, valtionosuuksilla, toimintatuotoilla tai lainalla. Talousarvio on jaettu useisiin osiin, kuten käyttötalous, investoinnit, tuloslaskelma ja rahoitus.

Tiivistetysti talousarvio esittelee: 

  • mihin kaupunki suunnittelee käyttävänsä varoja. 
  • kuinka paljon suunnitellut hankkeet arviolta maksavat ja  
  • miten kaupunki aikoo rahoittaa toteutettavat hankkeet. 

Talousarvio 2026

Järvenpään kaupunginjohtajan budjettiesitys esiteltiin 30.10.2025. Kaupunginhallitus antoi budjettiesityksensä kaupunginvaltuustolle 3.11.2025 ja kaupunginvaltuusto päätti talousarviosta 13.11.2025. 

Suomen talouden hidas elpyminen ja korkea työttömyys näkyy myös Järvenpään taloudessa ja tulevina vuosina kaupungin taloutta täytyy tasapainottaa, minkä seurauksena kaupunki on käynyt henkilöstön edustajien kanssa neuvottelut, joiden tavoitteena on ollut enintään 3,6 miljoonan euron sopeutustavoite. Talousarvio pitää sisällän 0,2 prosenttiyksikön korotuksen kunnallisveroon ja 1,2 miljoonan euron rakenteellisen sopeutuksen kaupungin toimintaan. Rakenteellisilla sopeutuksilla luodaan taloudellista liikkumavaraa, samalla kuitenkin huolehditaan elinvoimasta ja kasvavan kaupungin palveluista. 

Taloustilanteesta huolimatta kasvava kaupunki rakentaa tulevaisuuttaan. Vuonna 2026 investoimme esimerkiksi katujen ja puistojen peruskorjauksiin, koulurakennusten uudistamiseen, yritysalueiden kehittämiseen, liikuntapaikkoihin sekä vesihuollon ja digitalisaation parantamiseen eli kaupungin elinvoimaan, turvallisuuteen, osaamiseen ja tulevaisuuden kasvuun. 

Järvenpään tunnusluvut 2026

Klikkaa taulukkoa suuremmaksi napauttamalla.

Asukkaita yhteensä: 46 998 
Tuloveroprosentti: 7,8 %  
Järvenpään asukkaat ja yritykset maksavat kaupungille veroja vuonna 2026 yhteensä 124,6 milj. €  

Verorahojen käyttö 

Luvut vuodelta 2025

Kirjastopalvelut: 2,2 milj. € 
Liikuntapalvelut: 3,1 milj. € 
Puistojen ylläpito: 2,0 milj. € 
Kulttuuripalvelut: 6,0 milj. € (liikunta ja kulttuuri ilman liikuntapalveluita) 
Nuorisopalvelut: 0,8 milj. € 
Viestintä ja markkinointi: 0,7 milj. €  

Verotuloilla katetaan lasten ja nuorten opiskelu 

Luvut vuodelta 2025

Varhaiskasvatus: 32,6 milj. €  
Perusopetus: 39,5 milj. €
Lukio: 7,6 milj. €

Verorahoituksella katetaan kaupungin palveluita (toimintakate) 

Konsernipalvelut: –12,5 milj. € 
Tilaomistus: 9,9 milj. € 
Kaupunkikehitys: –14,8 milj. € 
Opetus ja kasvatus: –83,9 milj. € 
Hyvinvointi: –13,5 milj. € 
Työttömyys ja työllisyysalueosuus – 11,5 milj. € 

Keskeiset toimenpiteet 2026  

  • Keskustan ja ranta-alueiden kaupalliset palvelut parantuvat 
  • Kasvatamme perheasuntojen määrää vuosittain 
  • Houkuttelemme kaupunkiin työpaikkoja synnyttäviä yrityksiä 
  • Pienennämme kaupunki-infran korjausvelkaa 
  • Edistämme ympäristöystävällisen teknologian ja energian hyödyntämistä 
  • Edistämme vähäpäästöistä rakentamista ja liikkumista elinkaari huomioiden 

Henkilöstön määrä 9/2025

Konsernipalvelut: 79
Tilaomistus: 3
Kaupunkikehitys: 69
Käyttöomaisuuden nettomyynti: 4
Opetus ja kasvatus: 1 082
Hyvinvointi: 288 
Vesi: 17

Investoimme 28 milj. € asukkaiden hyvinvointiin   

Esimerkkejä: 

  1. Mankalan koulun peruskorjaus 3,6 milj. € 
  2. JYK 2. vaihe, uudisrakennuksen laajennus 1,2 milj. € 
  3. Kartanon yhtenäiskoulu 1 milj. € 
  4. Psl-Rki lisäraide 2,4 milj. € 
  5. Katujen peruskorjaus 1,8 milj. (kunnallistekniikka + vesi) 
  6. Ainolan aluekeskus 1,4 milj. (kunnallistekniikka + vesi) 

Järvenpään kaupungin toimintatulot talousarviossa 2026 ovat 72 miljoonaa euroa ja toimintamenot 191,9 miljoonaa euroa. Vuoden 2025 talousarvioon nähden toimintatulot laskevat 10,9 prosenttia ja toimintamenot kasvavat 0,1 prosenttia. Toimintamenoja kasvattaa erityisesti työttömyyden etuusvastuiden kasvu sekä henkilöstön palkankorotukset. 

Verotuloilla ja valtionosuuksilla katetaan toimintamenoista vuonna 2026 noin 76 prosenttia. Vuoden 2026 talousarvion vuosikate on 21,3 miljoonaa euroa, ja tilikauden tuloksen ennakoidaan olevan alijäämäinen 4,9 miljoonaa euroa.  

Vuoden 2026 tilikauden tuloksen ennakoidaan olevan voimakkaasti. Heikko suhdannetilanne näkyy koko Suomen kuntataloudessa. Heikko talouden vire ja työllisyystilanne on merkittävin kaupungin talouteen vaikuttava yksittäinen tekijä. Hidas kasvu ja kasvanut työttömyys paitsi hillitsee verotulojen kasvua, myös lisää kaupungin menoja. 

Tulorahoitus ei riitä kattamaan toimintamenoja ja investointeja, joten kaupunki ottaa investointien rahoittamiseksi 4,3 miljoonaa euroa lisää lainaa vuonna 2026.  

Tulot ja menot

Klikkaa taulukkoa suuremmaksi napauttamalla.

Tulot (226,4 milj. €) 

Käyttötalouden toimintatuotot (sisäiset ja ulkoiset) (72 milj.  

  • Myyntituotot 29,1 milj. € 
  • Maksutuotot 5 milj. € 
  • Tuet ja avustukset 0,9 milj.  
  • Muut toimintatuotot 6,2 milj.  
  • Sisäiset tulot 30,7 milj.  

Verotulot (145,8 milj. euroa) 

  • Kunnallisvero 100,6 milj.  
  • Kiinteistövero 19,6 milj.  
  • Yhteisövero-osuus 4,4 milj.  

Valtionosuudet 21,2 milj. € 
Rahoitustuotot 1,9 milj. €  
Investointitulot 2,5 milj. € 
Lainat  4,3 milj. € 

Menot (226,4 milj. €) 

Luvuista vähennetty valmistus omaan käyttöön

Konsernipalvelut –19 milj. € 
Tilaomistus –10,5 milj. € 
Tarkastuslautakunta –96 000 € 
Kaupunkikehitys –13,7 milj. € 
Hyvinvointi –18,1 milj. € 
Työttömyys ja työllisyysalueosuus –11,5 milj. € 
Opetus ja kasvatus –88,3 milj. € 
Kotikuntakorvaus –5,1 milj. € 
Järvenpään Vesi –5,6 milj. € 
TE- palvelut –18,1 milj. €  
Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja maankäyttökorvaukset –0,5 milj. € 
Rahoituskulut –8,2 milj. € 
Investointimenot –28 milj. € 

Kaupunginjohtajan esipuhe – Järvenpään yleistilanne vuonna 2026 

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotus sisältää rakenteellisia ratkaisuja. Ne ovat tulevaisuustekoja, joiden on tarkoitus saattaa kaupungin talous vihdoin kestävälle uralle. 

Talousarvioehdotus rakentuu 0,2 prosenttiyksikön suuruiselle kunnan tuloveroprosentin korotukselle sekä 1,2 miljoonan euron suuruiselle, rakenteelliselle lisäsopeutukselle. Järvenpääläiselle keskituloiselle, noin 40 000 euron vuosituloilla, palkansaajalle tämä merkitsee vuodessa noin 72 euron suuruista korotusta kunnan tuloverossa (Veronmaksajain Keskusliitto). 

Ehdotetulla rakenteellisella lisäsopeutuksella on 20 henkilötyövuotta vastaava henkilöstövaikutus, josta suurin osa toteutunee pehmein keinoin, luonnollisella poistumalla. Irtisanomisetkin ovat valitettavasti mahdollisia. 

Taloustalkoot ovat koko kaupungin yhteiset. Olemme käyneet henkilöstön edustajien kanssa neuvottelut, joiden tavoitteena on ollut enintään 3,6 miljoonan euron suuruinen sopeutus kaupungin talouteen. Neuvottelut päättyivät erimielisinä, mutta ne käytiin rakentavassa hengessä, aidosti ratkaisua etsien. Tästä haluan luottamusedustajiamme erityisesti kiittää. Se, miten kohtaamme toisiamme tilanteissa, joissa yhteisesti hyväksyttävää lopputulosta ei ole näkyvissä, kertoo paitsi meistä ihmisinä, myös siitä, että valitsemme kohdata toisemme arvostavasti. 

On tärkeää, että teemme rakenteelliset sopeutukset nyt. Saamme muodostettua taloudellista liikkumavaraa ja varmistettua, että Järvenpää on myös tulevaisuudessa hyvä työnantaja ja vetovoimainen kaupunki. Lumovoimamme kärsii, jos karsimme loputtomiin palveluista, joissa ei ole lakisääteistä mitoitusta tai lakisääteistä laatutasoa. Rapauttaisimme näin toimien yhteisöllisyyttä, kaupunkikuvaa ja tekemisen tahtoa. 

Talouden suunnittelu on jo pitkään tapahtunut ympäristössä, jossa on vain vähän pysyviä elementtejä. Odotamme edelleen valtionosuusuudistusta ja kiinteistöverouudistusta. Rakennamme uudenlaisia työllisyys- ja elinkeinopalveluita tavoitteenamme yhdistää työ ja tekijät. Samalla kuitenkin lainsäädäntö yhä ohjaa meidät työttömyysturvaetuuden hoitamisen näkökohdista viitoitetulle reitille. Lisäksi suunniteltu toimeentuloturvan uudistus tuo asiakaskuntaamme henkilöitä, joiden polku työelämään on erityisen haastava. 

Järvenpäässä valtionosuusjärjestelmän uudistukseen kohdistuvat toiveet ovat olleet erityisen suuret, sillä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen pysyvä leikkaus valtionosuuksistamme on 7,6 miljoonaa euroa. Tämä vastaa noin 100 opettajan palkkaa tai 0,6 prosenttiyksikköä tuloveroprosentissamme. Valtionosuusjärjestelmän uudistaminen on oikeudenmukaisuussyistä välttämätöntä ja kiireellistä. 

Emme voi jäädä odottamaan ratkaisuja, jotka eivät ole omissa käsissämme. Sen sijaan voimme toimia itse. Vaikeitakaan ratkaisuja ei ole syytä nähdä lopputulemaltaan synkkinä tai ikävinä. Talousarvioehdotukseen sisältyvät rakenteelliset uudistukset tekemällä saamme taloutemme kestävälle pohjalle. 

Ensi vuonna 75 vuotta täyttävä Järvenpää elää, kasvaa ja voi hyvin. Kaupunkiyhteisössämme on vireää yrittäjyyttä, työtä ja elinkeinoelämää sekä aktiivisia yhteisöjä. Kaupunkiin syntyy vauvoja, kaupungissa tehdään vaikuttavaa hyvinvointityötä, kulttuuri on kaikkien saatavilla ja liikuntamahdollisuudet erinomaiset. 

Järvenpään kaupungin työntekijät ja luottamushenkilöt tekevät yhdessä työtä kaupungin ja kaupunkilaisten hyväksi tavalla, josta voin olla kiitollinen ja ylpeä. 

Järvenpäässä 30.10.2025 
Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja 

Palvelualueiden keskeiset nostot 2026  

Opetus ja kasvatus 

  • Varaudutaan Mankalan väistöjen koulukuljetuksiin sekä lisäyksiin aineisiin, tarvikkeisiin ja tavaroihin vuosille 2026–2027.
  • Kotikuntakorvaustulot laskevat valtiovarainministeriön ennakollisen arvion mukaan 157 000 euroa.
  • Määrärahoissa ei ole huomioitu lapsi- ja oppilasmäärän vähenemisen vaikutusta palvelutarpeeseen, mikä vähentäisi vuoden 2026 määrärahoja 660 000 euroa.
  • Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle on kohdistettu 193 000 euron pysyvä sopeutusvaade vuodesta 2026 alkaen.

Hyvinvointi 

  • Määrärahoja on lisätty jää- ja uimahallijärjestelmien toiminnan varmistamiseen, keskuskentän ja tekojään käyttökustannuksiin, museokohteiden puutarhuriin sekä aineisiin, tarvikkeisiin ja tavaroihin vuosille 2026–2027.
  • Palvelutarpeen kasvu ja moninaistuminen aiheuttavat merkittävää painetta suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.

Kaupunkikehitys 

  • Painopistealueita ovat kunnallistekniikka, yritysalueiden kehittäminen, liikenneturvallisuus sekä kaupunkikehityshankkeiden yhtenäinen johtaminen.
  • Osa tuloista (maankäyttö- ja tonttikauppatulot) on tuloutunut aiempina vuosina ennakoitua aikaisemmin, mikä lisää vuosien 2026–2027 priorisointitarvetta.

Konsernipalvelut 

  • Konsernipalveluiden osuus vuoden 2026 pysyvästä 1,2 miljoonan euron sopeutusvaateesta on 292 000 euroa.
  • Taloussuunnitelmassa huomioidaan kunta-alan palkkaratkaisun mukaiset palkankorotukset vuoteen 2028 saakka sekä henkilöstökulujen muutokset.

Tilaomistus 

  • Toimintakuluissa huomioidaan lainsäädäntömuutoksista ja palvelutarpeista aiheutuvat menopaineet ja -helpotukset sekä yksittäisiin vuosittaisiin tapahtumiin liittyvät kertaerät.
  • Vuodelle 2029 on varauduttu 2 prosentin korotukseen palveluiden ostoihin, aineisiin ja tarvikkeisiin sekä tilaomistuksen muihin toimintakuluihin.

Vuoden 2026 talousarvion tunnusluvut   

Klikkaa taulukkoa suuremmaksi napauttamalla.
  • asukkaita yhteensä 46 998 (ennuste 31.12.2026)   
  • tilikauden alijäämä 4,9 milj. €  
  • veroprosentin tuotto 12 milj. €
  • investointien tulorahoitus 78,6 %    
  • verotulot 2 651 € / asukas    
  • toimintamenot 4 084 € / asukas    
  • lainakanta 5 580 € / asukas  

Vahvistetut veroprosentit (%)  

  • tuloveroprosentti 7,8  
  • yleinen maapohja 1,45  
  • yleinen rakennukset 1,45  
  • vakituinen asuinrakennus 0,65  
  • muu asuinrakennus 1,15  
  • rakentamaton rakennuspaikka 6,00 
  • yleishyödylliset yhteisöt 0,50  

Voit pyytää vanhempia talousarvioita sähköpostilla talouspalvelut@jarvenpaa.fi 

Tahdotko jakaa jutun? Se käy kätevästi tästä!