Etusivu/Opetus ja kasvatus/Perusopetus/Koulut/Mankalan koulu/Opetus Mankalassa
Opetus Mankalassa
/opetus-ja-kasvatus/perusopetus/tyo-ja-loma-ajat
Syyskausi opetus 7.8.2025 – la 20.12.2025
Koulu alkaa 7.8.2025
Syysloma 13.10. – 19.10.2025
Joululoma 21.12.2025 – 6.1.2026
Kevätkausi opetus ke 7.1.2026 – la 30.5.2026
Talviloma 16. – 22.2.2026 (vk 8)
Lukuvuoden päätöspäivä la 30.5.2026
Koulupäivän aikataulut
- 1. oppitunti klo 8.00-8.45
- 2. oppitunti klo 8.45-9.30
- Välitunti klo 9.30-10.00
- 3.-4. oppitunti 2 x 45 min + 20 min ruokailu klo 10.00-11.50
- Välitunti klo 11.50-12.15
- 5. oppitunti klo 12.15-13.00
- Välitunti klo 13.00-13.15
- 6. oppitunti klo 13.15-14.00
- 7. oppitunti klo 14.00-14.45

Ohjeet mobiililaitteiden käytöstä
1. Mobiililaitteiden käyttö oppitunneilla
- Oppilaat eivät käytä puhelimia, älykelloja tai muita mobiililaitteita oppitunneilla ilman opettajan lupaa. Mobiililaitteen häiritsevä käyttö ei ole sallittu missään tilanteessa
- Lupa voidaan myöntää seuraavissa tapauksissa:
- oppimiseen ja tehtävien tekemiseen oppitunnin aikana opettajan luvalla (esim. laskin, sanakirja),
- oppimisen apuvälineenä (esim. lukuohjelma, kommunikointilaite).
- terveydellisistä syistä (esim. mittauslaite, viestintä, HUOM käyttö vain terveydelliseen syyhyn). Lupa voidaan myöntää luokanvalvojan/luokanopettajan tai rehtorin toimesta.
- Mankalan koulussa lupa pyydetään kirjallisesti rehtorilta.
2. Mobiililaitteiden säilytys
- Luokat 1–6: Oppilaat säilyttävät laitteensa koulupäivän aikana repussa/laukuissa tai opettajan osoittamassa paikassa. Mobiililaitteet pidetään äänettöminä. Oppilaat eivät saa käyttää puhelinta koulupäivän aikana kuin opettajan/rehtorin luvalla opetustarkoitukseen tai terveydellisistä syistä.
- Opettaja tai rehtori voi ottaa laitteen säilytykseen, jos sitä käytetään vastoin ohjeita.
- Oppilaalta kerätty laite palautetaan oppilaalle oppitunnin päätyttyä. Väärinkäyttötapauksessa laite palautetaan oppilaalle tai huoltajalle koulupäivän jälkeen.
3. Mobiililaitteen käyttö koulupäivän muissa tilanteissa
- 1–6 luokilla välitunnilla ja ruokailussa mobiililaitteen käyttö on kielletty.
- Koulun tilaisuuksissa puhelimenkäyttö on kielletty, paitsi erillisellä luvalla terveydellisistä syistä. Puhelimet säilytetään koulun tilaisuuksissa: Puhelimet säilytetään repussa.
Lukuvuoden koulukohtaiset tavoitteet ja kehittämiskohteet
Oppimisen tuen uudistus
Lukuvuoden aikana siirrymme toteuttamaan uuden lain ja ohjeistusten mukaista oppimisen tukea. Koulun toimintatapoja oppimisen tuen toteuttamisessa arvioidaan ja kehitetään tarpeen mukaan.
Hyvinvointitaidot
Jokaisella luokalla käsitellään hyvinvointiasioita joka viikko. Yhteisöllisen oppilashuollon teema on tänä lukuvuonna kunnioitus. Aihetta käsitellään luokkien pitämissä päivänavauksissa kerran kuukaudessa. Aihe on esillä myös hyvinvointitunneilla. Kaksi kertaa lukuvuodessa toteutetaan kaveritaitokyselyt, joiden perusteella valitaan kaveritaitosankareita ja tuodaan esille mahdollisesti piilossa tapahtuvaa kiusaamista. Oppilaskunta on myös mukana oppilaiden hyvinvointia lisäävän toiminnan suunnittelussa. Lukuvuoden alussa keskitytään erityisesti ryhmäyttämiseen. Kummitoimintaa toteutetaan 5.lk/1.lk ja 6.lk/2.lk kesken.
Yhteiset päivänavaukset:
- elokuu: pe 29.8. keskusradio: Hyvää alkanutta lukuvuotta/ koulurauha
- syyskuu ma 29.9. Kunnioitus oppitunnilla 4.lk
- lokakuu ti 28.10. Kunnioitus ruokalassa 2lk 2.lk
- marraskuu pe 28.11. Kunnioitus keskustelussa 5.lk
- tammikuu to 8.1.(Kaisa) keskusradio Kevätlukukauden aloitus/ lupauksia
- helmikuu ke 11.2. Kunnioitus somessa 6.lk
- maaliskuu ti 10.3. Kunnioitus luonnossa/luontoa kohtaan 1.lk
- huhtikuu ma 13.4. Kunnioitus välitunnilla 3.lk
- toukokuu ke 20.5. keskusradio Kunnioittava katse menneeseen lukuvuoteen
Lukemisen vahvistaminen
Koko koulu: Lukuvuoden aikana pidetään oppilaskunnan organisoima lukemisaiheinen teemapäivä. Talvikaudella on viikottain lukuvälitunti, jolloin oppilaat voivat viettää välitunnin kirjastoluokassa lukien.
1.lk Lukemisen alkuvaiheessa tuetaan oppimista oppimisvaiheryhmin. Erityisopettaja tukee lukutaidon kehittymistä joustotunneilla pienin lukutuokioin. Herätetään kiinnostusta lastenkirjallisuuteen: Lastenkirjallisuuden lukeminen oman lukutaidon kehittymisen mukaan ja aikuisen ääneenlukeminen.
2.lk tekee tänä vuonna Järvenpään kaupunginkirjaston Lukutiikeri-diplomia. Viikottaiset lukuhetket yksin, yhdessä ja aikuisen lukemana sekä mahdollinen lukumummon vierailu. Kannustetaan päivittäiseen lukemiseen ja osallistutaan LUPO-ohjelman mukaisiin toimiin.
3.lk Järvenpään kaupungin LUPO-ohjelma lukemisen vahvistajana.
- Viikoittainen lukutunti perjantaina klo 11.05-11.50
- Luokan yhteinen kirja
- Perheiden osallistaminen ja rohkaisu lasten lukuharrastuksen tukemiseen
- Lukumummi-toiminta: kaksi lukumummia vierailee viikottain kolmosluokkalaisten luona
4.lk lukutunti on kerran viikossa ja oppilaiden lukuedistystä seurataan Qridissä lukupäiväkirjan avulla. Lukukauden päätteeksi annetaan lukudiplomi, jonka saa vähintään kuuden kirjan lukemisen jälkeen. Lukemista motivoidaan luokassa olevalla lukupolulla. Keväällä toteutetaan lukupiiritoimintaa.
5.lk lukutunti kerran vähintään kerran viikossa. Lukutiikeri-diblomin suorittaminen. LUPO-ohjelman toteuttaminen. Kirjaesittelyt.
6.lk lukuhetkiä pidetään viikoittain. Lukuvuoden aikana tehdään lukupiiri-tehtäviä, sekä luetaan Järvenpään kirjaston kirjakassien kirjoja, sekä koulun oman kirjaston kirjoja.
Osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen
Koulussa vahvistetaan koko koulun yhteisöllisyyttä yhteisillä tapahtumilla. Koulun oppilaskunta yhteistyössä opettajien ja oppilashuollon kanssa suunnittelee ja organisoi tapahtumia.
Lukuvuoden aluksi kaksi ensimmäistä viikkoa painotetaan kaikissa luokissa ryhmäytymistä ja tehdään erilaisia ryhmäytysharjoitteita. Ryhmäyttämistä tehdään läpi koko lukuvuoden.
- 1.lk Ryhmäytymistä painotetaan kahdella ensimmäisellä kouluviikolla ja jatkuu koko lukuvuoden. Yhteisöllisyyttä vahvistetaan leikkiparivälitunneilla.
- 2.lk Ryhmäyttämistä painotetaan ensimmäisinä kouluviikkoina sekä tasaisesti koko lukuvuoden ajan. Ulkoluokkatunneilla pidetään erilaisia leikkiparihetkiä ja tutustutaan paremmin luokkakavereihin.
- 3.lk Ryhmäyttämisleikkejä viikoittain keskiviikon hyvinvointitunnilla.
- 4.lk Toteutamme luokkapiirin viikoittain, ja syksyllä jokainen oppilas pääsee viikonhenkilöksi, josta kirjoitetaan postitiivisia asioita viikon aikana. Pidämme ulkoluokkana ja sisällä erilaisia ryhmäytymisleikkejä.
- 5.lk Ryhmäyttämisleikkejä ja tehtäviä tehdään läpi lukuvuoden hyvinvointitunneilla. Kannustetaan yhteisiin onnistumisiin.
- 6.lk Lukuvuoden alussa pidetään ryhmäyttäviä leikkejä ja harjoituksia. Lukuvuoden aikana pidetään leikkihetkiä, joilla edistetään ryhmäytymistä. Kerran viikossa luokan yhteinen tunti, jossa käsitellään luokan omia asioita ja voidaan sopia yhteisistä asioista.
Mielenhyvinvoinnin tukeminen
- 1.lk Hyvinvointitunnit 1h/vk yhdessä esiopetuksen kanssa
- 2.lk Kerran viikossa pidetään yhteinen päivänavaus eri hyvinvointiteemoilla: yhteisöllisyys, itsetuntemus, tunnetaidot, empatia, kaveritaidot ja ristiriitojen ratkaisu, media ja hyvinvointi, rentoutuminen ja rauhoittuminen, arjen selviytymistaidot. Tätä teemaa tuomme esille viikon aikana. Hyvinvointiteemat saadaan näkyväksi oppilaiden arjessa rakentamalla yhteinen ryijy. Luokissa huomioidaan onnistumisia eri asioissa ja niistä merkkinä on ryijynukka.
- 3.lk Keskiviikkoisin varattu aikaa hyvinvointiopetukselle, suunnitteluvastuu vuoroviikoin. Eletään myös tarpeen mukaan, mikä hyvinvointitaito sellainen, mitä tulisi erityisesti harjoitella sillä hetkellä. Aamunavauksissa käsittelemme kunnioitusta. Hyvinvointi käsitetään laajasti, esim. hyvinvointi liikenteessä (polkupyörän taitorata), kaveritaidot, psykofyysissosiaalinen lähestymistapa. Hyvinvointitaidot muutenkin jatkuvasti osana arkea, tiimillä yhteiset arvot, joissa hyvinvointitaidoilla suuri rooli.
- 4.lk toteutetaan joka viikko luokkapiiri, jossa on yhteiset säännöt. Toiminnassa harjoitellaan yhteistyötä, esiintymistä, muiden kuuntelua ja huomioimista.
- 5.lk Kaikilla luokilla hyvinvointitunti kerran viikossa. Aiheina ryhmäyttäminen, tunnetaidot, itsetuntemus ja vuorovaikutustaidot.
- 6.lk kerran viikossa käsitellään hyvinvointitaitoja. Oppilaille on hyvinvointivihkot, joihin kootaan erilaisia tehtäviä ja harjoituksia.
Lukuvuoden muut koulukohtaiset tavoitteet ja kehittämiskohteet
- 1.lk tavoitteena on turvallinen, ennakoitavissa oleva ja rauhallinen arki, joka mahdollistaa oppimisen.
- 2.lk Pyritään luomaan yhteiset toimivat toimintatavat kouluarkeen. Tavoitteena on ennakoitavissa oleva, turvallinen ja rauhallinen arki, jossa kaikki tietävät miten missäkin tilanteessa toimitaan. Tavoitteena on saada kaikille mahdollisimman hyvät perustaidot siirryttäessä kolmannelle luokalle.
- 3.lk strukturoitu arki, turvalliset aikuiset, työrauha, jatketaan alkuopetuksessa opituilla “säännöillä” (mm. pysyvät päivärutiinit), opettajat yhteiset ja tiivis tiimin yhteistyö, seisomme kaikki samalla puolella yhdessä, yksilöllinen kohtaaminen päivittäin, kaveritaidot, kaikilla pitää olla turvallinen olo käydä koulua
- 4.lk tavoitteena on harjoitella opiskelutaitoja (mm. tiedon haku, ongelmanratkaisutaidot, käsitteiden opettelu ja lukuläksyn harjoittelu). Lisäksi harjoittelemme yhteistyötaitoja paljon monissa oppiaineissa sekä esiintymistaitoja esimerkiksi viikon henkilö -tehtävässä.
- 5.lk Tavoitteena on toisen kunnioittaminen koulupäivän eri tilanteissa. Erityisesti työrauhan antaminen itselle ja toisille.
- 6.lk tavoitteena on opettajien tiivis yhteistyö ja vastuun jakaminen yhdessä. Oppilaiden kanssa tavoitteena on perustaitojen harjoittelu, sekä harjoitellaan kantamaan vastuuta omasta toiminnasta.
Oppimisen tuki ja koulun toimintakulttuuri
Alkuopetuksessa toimimme yhteisopettajuudessa luokkapareina 1AB, 1CD ja 2.lk. 3.-6. -luokilla toimimme luokka-astekohtaisesti yhteisopettajuuden toimintaperiaatteella. Tiimin opettajilla on mahdollistettu työjärjestyksiin yhteistä suunnitteluaikaa.
Oppimisen edellytyksiä tukevia järjestelyjä tekevät kaikki koulun opettajat ja ohjaajat. Tähän kuuluu mm. yhteistyö kodin kanssa, oppilaan ohjaus, eriyttäminen, opetuksen ja oppisisältöjen muokkaus, struktuurit luokassa sekä oppimista tukevat apuvälineet.
Opetusryhmät muodostetaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti luokka-asteen sisällä.
Erityisopettajat antavat opetusta muun opetuksen yhteydessä, osittain pienryhmässä tai oppiainekohtaisesti pienryhmässä. Lisäksi erityisopettaja voi antaa tukiopetusta ja opetuskielen tukiopetusta.
Pääpaino on ryhmäkohtaisessa oppimisen tuessa, mutta kaikilla luokka-asteilla on tarvittaessa mahdollisuus myös oppilaskohtaisen tuen antamiseen. Lisäksi opetuksen yhteydessä tai oppituntien ulkopuolella annetaan S2 opetusta. Koulunkäynninohjaajien työpanosta on osoitettu kaikille luokka-asteille.
Koulun uskonnolliset ja vaihtoehtoiset tilaisuudet
Lukuvuoden aikana järjestetään sekä joulukirkko että pääsiäiskirkko. Tilaisuuksille järjestetään myös vaihtoehtotilaisuus.
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttaminen
- 1.lk Me tutkijat, helmikuussa. Tehdään pieniä tutkimuksia (vesi, ilma): ennustetaan, kokeillaan, tehdään havaintoja ja kerrotaan tuloksista.
- 2.lk tammikuu 2026, Avaruus: tutustutaan avaruuteen eri näkökulmista: tähtiä ja planeettoja, aika ja avaruus, elämää maapallolla. (suk, ma, ym, mu, ku, ks)
- 3.lk Suomi -aiheinen MOK helmi-maaliskuussa (suk, ym, ku, mu)
- 4.lk Tuusulanjärvi: Käsittelemme Tuusulanjärveä koko lukuvuoden aikana eri oppiaineissa: suomen kielessä, ympäristöopissa, kuvamaataidossa, käsitöissä ja liikunnassa.
- 5.lk Kivikausi (hi, ym, ku, suk)
- 6. lk Keskiaika. Lukuvuoden aikana tutustutaan keskiaikaan Euroopassa ja Pohjolassa. Aihetta käsitellään suomen kielen, kuvataiteen, käsityön ja musiikin tunneilla.
Valinnaiset opinnot
Järvenpään kaupungin perusopetuksen tuntijako lukuvuonna 2025-2026.
Koulun taide- ja taitoaineiden valinnainen tunti vuosiluokilla 4, 5 ja 6:
- 4.lk musiikki
- 5.lk kuvataide
- 6.lk kuvataide
Mankalan koulun oppilaskunta
Oppilaiden osallisuus ja vaikutusmahdollisuudet
Oppilaskunta: Koulussamme toimii oppilaskunta, josta on koottu oppilaskunnan hallitus, johon kukin luokka on valinnut edustajan ja varaedustajan. Oppilaskunnan hallituksen kokous on noin kerran kuussa ja siellä käsitellään koulun yhteisiä asioita. Oppilaskunnan edustajat tuovat oppilaiden mielipiteet oppilaskunnan hallituksen kokoukseen. Lisäksi oppilaskunnan hallitus pääsee vaikuttamaan joihinkin koulussa järjestettäviin tapahtumiin, teemapäiviin sekä järjestämään niitä itse ohjaavien opettajien ja muun koulun henkilökunnan kanssa. Oppilaskunnan hallituksesta osallistuu muutama jäsen yhteisöllisiin oppilashuollon palavereihin.
- 1.lk Oppilaat äänestävät edustajat oppilaskuntaan, joiden kautta luokan oppilaat voivat vaikuttaa koulun yhteisiin asioihin. Oppilaat voivat ideoida ja äänestää luokan yhteisten hetkien sisällöstä.
- 2.lk Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa arjen valintoihin, esimerkiksi luokan säännöt, luokan vastuutehtävät, toiveiden huomioiminen. Oppilaat äänestävät keskuudestaan edustajan oppilaskuntaan.
- 3.lk Oppilaat äänestävät edustajat oppilaskuntaan, joiden kautta luokan oppilaat voivat vaikuttaa koulun yhteisiin asioihin. Oppilailla on arjessa mahdollisuus vaikuttaa kouluviikon sisältöihin ja tapahtumiin annetuissa rajoissa. Luokan säännöt on tehty yhdessä oppilaiden kanssa.
- 4.lk Oppilaat äänestävät keskuudestaan edustajan oppilaskunnan hallitukseen. Oppilaat pääsevät vaikuttamaan luokkapiirin yhteydessä esimerkiksi pitämällä jumppahetkiä tai opettamalla jonkun taidon.
- 5.lk Oppilaat äänestävät edustajan oppilaskuntaan. Oppilaiden toiveita kuunnellaan ja pyritään ottamaan niitä huomioon. Pulmatilanteissa keskustellaan ja kuunnellaan kaikkia osallisia. Luokan säännöt laaditaan yhdessä.
- 6.lk Oppilaat äänestävät edustajat oppilaskuntaan. Luokilla on käytössä palkkio-systeemi, jossa oppilaat saavat itse vaikuttaa palkintoon.
Kiusaamiseen puuttuminen koulussamme
Koulussamme toimitaan Järvenpään kaupungin kiusaamistapausten selvittelymallin mukaisesti. /files/7e21a60abb79b99d15585a472b7c1bf798574893/kiusaamisen-vastainen-toimintamalli.pdf
K0-toiminta /opetus-ja-kasvatus/perusopetus/oppilaan-tukeminen/toimintamalleja-eri-tilanteisiin/k-0-puuttuu-kiusaamiseen
Luokissa pyritään ennaltaehkäisemään kiusaamista käyttämällä erilaisia pedagogisia toimintaohjelmia esimerkiksi Hyvää mieltä yhdessä -materiaalia luokan yhteishengen kehittämiseksi. Lisätietoa materiaalista löytyy tästä linkistä: Hyvää mieltä yhdessä. Noudatamme yhteisesti sovittuja toimintatapoja kiusaamistapausten selvittelyssä.
Opetusta ja kasvatusta tukeva muu toiminta
Mankalan koulussa on käytössä Verso eli vertaissovittelu. Se on kouluille kehitetty toimintamalli, jossa koulutetut vertaissovittelijaoppilaat sovittelevat muiden oppilaiden välisiä konflikteja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Toimintamallissa korostuu oppilaiden omakohtainen osallisuus ja aktiivinen toimijuus. Vertaissovittelussa sovitellaan ”lasten kokoisia” asioita kuten nimittelyjä, haukkumisia, tönimistä, etuilua ja leikkien ja pelien säännöistä syntynyttä riitaa.
Vertaissovittelijat auttavat osapuolia itse löytämään tilanteeseen ratkaisun niin, että konflikti ei enää osapuolten välillä jatku tai toistu. Sovittelussa osapuolet saavat kertoa oman näkemyksensä tapahtuneesta, kuvata tuntemuksiaan ja pohtia eri ratkaisuvaihtoehtoja. Mallia noudattamalla edetään sopimukseen, jonka toteutumista seurataan. Mikäli vertaissovittelu ei johda toivottuun tulokseen, ohjataan tapaus aikuisjohtoiseen sovitteluun.
Mankalan koulussa vertaissovittelijoina toimivat koulutetut 5. ja 6. luokan oppilaat. Vertaissovittelijoiden toimintaa tukee opettajista koostuva Verso-tiimi.
Koulun kerhotoiminta
Koulussa toteutettava koulun kerhotoiminta
- Sählykerhot tiistaisin klo 14.45-15.30 1.-2.luokkalaisille ja klo 15.30-16.15 3.-5.luokkalaisille koulun liikuntasalissa (tila 120). Sählykerhossa harjoitellaan ja pelaillaan sählyä.
- Villakäsityökerho torstaisin klo 14-15.00 4.-6.luokkalaisille, jotka ovat joskus neuloneet/virkanneet. Villakäsityökerhossa neulotaan ja/tai virkataan pieniä töitä (esim. hiusdonitseja, isoäidinneliöitä, helppoja pehmoleluja ja kaulaliinoja).
- Pelikerho 4.-6.-luokkalaisille, torstaisin klo 15.00-16.00 luokassa 04. Pelikerhossa harjoitellaan koodausta ja pelintekoa eri sovelluksilla.
- Käsityökerho 4.-6.-luokkalaisille, torstaisin klo 15.00-16.00 tekstiilityöluokassa (luokka 32). Käsityökerhossa askarrellaan ja tehdään pieniä käsitöitä tekstiili-ja kierrätysmateriaaleista. Kerholaiset voivat hyödyntää valmiiksi suunniteltuja käsityöohjeita tai toteuttaa itse suunnittelemiaan töitä annettujen materiaalien puitteissa.
Muu koulussa toteutettava oppilaskerhotoiminta
Vanhempainyhdistyksen järjestämä liikuntakerho 1.-4.luokkalaisille maanantaisin klo 14-15.00.
Leirikoulut ja retket
Mankalan koulun oppilaat tekevät maksuttomia opetussuunnitelmaan kuuluvia retkiä lähiympäristöön ja pääsääntöisesti Järvenpään kaupungin alueella. Matkat tehdään kävellen tai polkupyörillä.
Mankalan koulussa ei järjestetä leirikouluja. Luokat voivat tehdä päiväretkiä luokkatoimikuntien rahoituksella pääsääntöisesti luokka-asteittain tai luokkapareittain.
Koulun tilaisuudet
Adventin ajan tilaisuudet
- Joulukirkko ti 16.12. klo 12.00
Vanhempainillat
- 1.-2.lk ke 27.8.2025 klo 17.30-18.30
- 3lk. keskiviikkona 3.9.2025 klo 17:30-18:30
- 4.lk ti 23.9. klo 17.30-18.30
- 5.lk ti 30.9. klo 18-19
- 6. lk keskiviikkona 10.9 klo 17.30-18.30.
Lukuvuoden tapahtumat
Kulttuuripolun tapahtumat erillisen oman suunnitelman ja aikataulun mukaisesti. Oppilaskunnan hallitus ja hyvinvointitiimi järjestävät kouluvuoden aikana yhteisöllisyyttä lisääviä teemapäiviä ja tapahtumia, joihin oppilaat pääsevät vaikuttamaan.
- Liikuntapäivät ke 8.10. ja viikolla 7.
- Joulukirkko ti 16.12. klo 12.00
- Joulujuhlat lauantaina 20.12.
- Yrittäjyysviikko on viikko 17, 21.-25.4.2026 ja perinteinen yrittäjyyspäivä on to 30.4.2026
- Pääsiäiskirkko myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.
- Kevätjuhla lauantaina 31.5.2026