Opetus Mankalassa

Sivua päivitetään…

Lukuvuoden koulukohtaiset tavoitteet ja kehittämiskohteet

Perusopetuksen arvot, yhteiset tavoitteet ja kehittämiskohteet luovat perustan koulukohtaisille kehittämiselle. Järvenpääläisen perusopetuksen arvoissa korostuvat oppimisen ilo, yhteisötyötaidot, hyvinvointitaidot ja vastuu itsestä ja muista. Lukuvuonna 2025-2026 perusopetuksen kehittämisen yhteiset painopisteet ovat: 

  • Lukemisen vahvistaminen
  • Oppimisen tuen uudistus
  • Hyvinvointitaidot

Sivua päivitetään…

Koulupäivän aikataulut

  • 1. oppitunti klo 8.00-8.45
  • 2. oppitunti klo 8.45-9.30
  • Välitunti klo 9.30-10.00
  • 3.-4. oppitunti 2 x 45 min + 20 min ruokailu klo 10.00-11.50
  • Välitunti klo 11.50-12.15
  • 5. oppitunti klo 12.15-13.00
  • Välitunti klo 13.00-13.15
  • 6. oppitunti klo 13.15-14.00
  • 7. oppitunti klo 14.00-14.45

Koulun uskonnolliset ja vaihtoehtoiset tilaisuudet

Mankalan koulu käy lukuvuoden aikana kaksi kertaa kirkossa (joulun aikaan ja pääsiäisenä).  Päivämäärät selviävät myöhemmin ja ne ilmoitetaan oppilaiden huoltajille rehtorin tiedotteessa ennen tapahtumia. Pääsiäiskirkon yhteydessä järjestetään isovanhempien kouluun tutustuminen ja  kahvitilaisuus 1.lk:n oppilaille. Kirkkotapahtumien aikana koululla järjestetään vaihtoehtoinen tilaisuus. 

Monialaiset oppimiskokonaisuuksien toteuttaminen

1-2lk

3.lk

4.lk

5.lk

6.lk

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Mankalan koulun oppilaskunta

Koulussamme toimii oppilaskunta, josta on koottu oppilaskunnan hallitus, johon kukin luokka on valinnut edustajan ja varaedustajan. Oppilaskunnan hallituksen kokous on noin kerran kuussa ja siellä käsitellään koulun yhteisiä asioita ja koko kaupungin lasten- ja nuorten ääni hanketta (LNÄ). Oppilaskunnan edustajat tuovat oppilaiden mielipiteet oppilaskunnan hallituksen kokoukseen. Lisäksi oppilaskunnan hallitus pääsee vaikuttamaan joihinkin koulussa järjestettäviin tapahtumiin sekä järjestämään niitä itse ohjaavien opettajien ja muun koulun henkilökunnan kanssa. Oppilaskunnan hallituksesta osallistuu muutama jäsen yhteisöllisiin oppilashuollon palavereihin. Oppilaskuntaa ohjaavat Sari Heino ja Jasmin Sagulin.

Hyvinvointi:

1-2lk:

3.lk

4.lk

5.lk

6.lk

Kiusaamiseen puuttuminen koulussamme

Koulussamme toimitaan Järvenpään kaupungin kiusaamistapausten selvittelymallin mukaisesti. Luokissa pyritään ennaltaehkäisemään kiusaamista käyttämällä erilaisia pedagogisia toimintaohjelmia esimerkiksi Hyvää mieltä yhdessä -materiaalia luokan yhteishengen kehittämiseksi. Lisätietoa materiaalista löytyy tästä linkistä: Hyvää mieltä yhdessä. Noudatamme yhteisesti sovittuja toimintatapoja kiusaamistapausten selvittelyssä.

Verso-toiminta Mankalan koulussa

Mankalan koulussa on käytössä Verso eli vertaissovittelu. Se on kouluille kehitetty toimintamalli, jossa koulutetut vertaissovittelijaoppilaat sovittelevat muiden oppilaiden välisiä konflikteja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Toimintamallissa korostuu oppilaiden omakohtainen osallisuus ja aktiivinen toimijuus. Vertaissovittelussa sovitellaan ”lasten kokoisia” asioita kuten nimittelyjä, haukkumisia, tönimistä, etuilua ja leikkien ja pelien säännöistä syntynyttä riitaa.

Vertaissovittelijat auttavat osapuolia itse löytämään tilanteeseen ratkaisun niin, että konflikti ei enää osapuolten välillä jatku tai toistu. Sovittelussa osapuolet saavat kertoa oman näkemyksensä tapahtuneesta, kuvata tuntemuksiaan ja pohtia eri ratkaisuvaihtoehtoja. Mallia noudattamalla edetään sopimukseen, jonka toteutumista seurataan. Mikäli vertaissovittelu ei johda toivottuun tulokseen, ohjataan tapaus aikuisjohtoiseen sovitteluun.

Mankalan koulussa vertaissovittelijoina toimivat koulutetut 5. ja 6. luokan oppilaat. Vertaissovittelijoiden toimintaa tukee opettajista koostuva Verso-tiimi.

Tahdotko jakaa jutun? Se käy kätevästi tästä!