KUPO eli Kulttuuripolku

Kotiseutu- ja kulttuuriopetuksen opetussuunnitelma

Koulujen Kulttuuripolku (KUPO) on Järvenpään esi- ja perusopetuksen kotiseutu- ja kulttuuriopetuksen opetussuunnitelma. Sen tavoitteena on tarjota jokaiselle järvenpääläiselle lapselle ja nuorelle yhtäläiset mahdollisuudet tutustua omaan kotiseutuun ja sen kulttuuritarjontaan.

Kyrölän koulun oppilaiden Kalevala-aiheisia kuvataidetöitä

Esiopetusvuosi: Lasten leikkikulttuuri

Lapsi tutustuu esiopetuksen leikkiympäristöön ja sen mahdollisuuksiin uusien tietojen ja taitojen opettelussa. Hän osallistuu leikkiympäristön suunnitteluun ja muokkaamiseen. Lasta innostetaan käyttämään mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä oppimisympäristöissään.

1. luokan kevät: Meidän koulu ja sen ympäristö

Yhden oppitunnin retki koululla ja sen ympäristössä. Katsellaan erilaisia rakennuksia ja mietitään, miten ympäristö on muokkautunut nykyiseen muotoonsa.

Toisella oppitunnilla tehdään pieni merkki kouluympäristöön, luokan yhteinen teos, joka jää kouluun tai koulun ympäristöön tekemään paikasta kauniimman ja omemman.

2. luokan syksy: Vierailu Aholassa, Vennyn taidetunti

Mukaansatempaavalla museokierroksella tutustutaan elävästi Aholan entisiin asukkaisiin, kirjailija Juhani Ahoon ja taiteilija Venny Soldan-Brofeldtiin. Taidemaalari avaa ovet monipuolisen taiteensa maailmaan, kirjailija raottaa lastujen salaisuutta. Opastuksen teemat ovat elämä Järvenpäässä ja Tuusulanjärven taiteilijayhteisössä yli 100 vuotta sitten, Aholan perhe ja lasten arki. Sekä Vennyn taide, ihmisen kuvaaminen, viiva, muotokuva ja kuvan rajaaminen.
Opastetun kierroksen lisäksi ohjelmassa on muotokuvapaja, jossa oppilaat pääsevät kokeilemaan hiiltä työvälineenä ja harjoittelemaan elävän mallin piirtämistä.

 2. luokan syksy: Tokaluokkalaisten kirjastokäynti

Mitä kaikkea kirjastosta voi lainata? Miksi on tärkeää laittaa kirjat oikeille paikoilleen? Saako kirjastossa jutella kaverin kanssa? Mitä lukisin seuraavaksi? Muun muassa näihin kysymyksiin annetaan vastaus kakkosten kirjastokäynnillä. Käynti sovitaan syksylle. Kirjasto kutsuu ne ryhmät, jotka eivät itsenäisesti ole sopineet vierailua.

3. luokan syksy: Museo menee kouluun – ennen aikaan Järvenpäässä

Millaista oli järvenpääläisten elämä ennen? Oppilaat pääsevät aikamatkalle amanuenssin kanssa! Museoamanuenssi saapuu koululle pitämään oppitunnin paikallishistoriasta. Yhdessä katsellaan karttoja ja vanhoja valokuvia. Lisäksi tutustutaan museon kulttuurihistoriallisen kokoelman esineisiin, sekä koulun historiaan.

3. luokan kevät: Lasten kotiseutuhistoriallinen kaupunkiseikkailu Aino S. & kadonneet sävelet

Taidekasvatuksellinen seikkailu herättää lasten mielenkiinnon kotikaupunkia kohtaan ja avaa uusia näkymiä Järvenpään maisemiin vuorovaikutuksellisen draaman keinoin. Aino Sibelius perehdyttää lapsia myös taiteilijayhteisön elämään Kultakauden aikana Järvenpäässä.

4. luokan syksy: Ainolaan tutustuminen

Ainolassa, säveltäjämestari Jean Sibeliuksen ja hänen perheensä kodissa järjestetään neljännen luokan oppilaille opastettu kierros. Sibeliukset asuivat Ainolassa yli viisikymmentä vuotta, kasvattivat lapsensa siellä ja olivat osa Tuusulanjärven ainutlaatuista taiteilijayhteisöä.

4. luokan kevät: Musiikkiopiston elämykselliseen soitinesittelykonsertti Sibelius-salissa

Konsertissa kuullaan hienoa orkesterimusiikkia oppilaiden soittamana ja päästään tutustumaan eri soittimiin. Samalla tarjotaan tietoa musiikista upeana harrastuksena. Soitinesittelykonsertti on myös yleisökasvatuksellinen.

4. luokan kevät: Nelosluokkalaisten kirjastokäynti 

Aivan kuin oppilaat koulussa, on kirjaston kirjat ja levyt jaettu eri luokkiin – mutta miten? Nelosten kirjastovierailulla tutustutaan kirjaston hyllyjärjestykseen ja opitaan löytämään erilaisia asioita etsintätehtäviä tekemällä. Samalla saadaan vinkkejä erityisen hyvistä tietokirjoista. Käynti sovitaan keväälle. Kirjasto kutsuu ne ryhmät, jotka eivät itsenäisesti ole sopineet vierailua.

5. luokan syksy: Retki Vanhankylänniemeen

Vanhat, syntyperäiset järvenpääläiset kertovat elämästä Vanhankylänniemessä, kartanoista, Villa Kokkosesta sekä Tuusulanjärvestä. Järvenpää-seuran apuna Tuusulanjärven matkailuoppaat.

5. luokan kevät: Musiikkia ja tanssia Sibelius-salissa Järvenpää-talolla

Ohjelman tuottaa Taideyliopisto ja se sisältää pääsääntöisesti musiikkia, mutta välillä voi olla tiedossa tanssia ja teatteriakin! Esitykset ovat osa Järvenpään kaupungin, Taideyliopiston ja Paloheimosäätiön Kolmisointusopimusta.

6. luokan syksy: Kaupunkimme kirkkojen ja moskeijan kierros

Tutustutaan kotikaupunkimme kirkkoihin ja moskeijaan sekä näiden arkkitehtuuriin ja taiteeseen: Järvenpään kirkko, Järvenpään ortodoksinen kirkko ja Järvenpään moskeija.

6. luokan kevät: Retki Lemmenlaaksoon

Tehdään retki Lemmenlaaksoon kevätkukinnan aikaan opettajan johdolla luontopolkua seuraten, kuulo- ja näköhavaintoja tehden. Opettaja vinkkaa oppilaita havaitsemaan rastipisteiden erityispiirteitä. Retken aikana oppilaat myös valokuvaavat luontopolun kasveja ja maisemaa.
Samalla tutustutaan Lemmenlaakson luontopolku –oppaaseen.

7. luokan syksy: Kallio-Kuninkalasta Kulttuuripolulle

Kävelykierroksen aikana nähdään kaikki nykyään Järvenpäässä olevat kultakauden taiteilijakodit (Ainola, Ahola, Suviranta) ja kuullaan oppaan kertomana taiteilijayhteisön elämästä sekä tutustutaan Kallio-Kuninkalan nykyiseen toimintaan ja aikoinaan Paloheimojen merkittävästä yhteydestä taiteilijayhteisöön.

7. luokan kevät: Taiteilijatapaaminen tai muusikon vierailu koululla

Muusikko tulee kertomaan elämästään ja vastaamaan aiheesta herääviin kysymyksiin opinnoistaan, instrumentistaan sekä musiikistaan. Tapaaminen voidaan järjestää myös striimattuna.

7. luokan syksy/kevät: Seiskaluokkalaisten kirjastokäynti

Kirjasto jatkuu lastenosaston ulkopuolella, tervetuloa opastetulle kierrokselle! Vierailulla annamme myös vinkkejä siitä, kuinka löytää aineistoa esitelmiin.

8. luokan syksy: Taidemuseovierailu: Onks toi taidetta?

Opastetulla kierroksella tutustutaan Järvenpään taidemuseon vaihtuvaan näyttelyyn ja pohditaan taiteen merkitystä. Lopuksi tehdään oma kommentoiva taideteos tai vaihtoehtoisesti taidekritiikki. Taidemuseovierailu kestää 45 min.

 8. luokan kevät: Teatteriin tutustuminen

Kurkistetaan teatterin maailmaan, nähdään harjoitukset, kohtauksia tai kokonainen esitys. Sisältö riippuu teatterin vuosittaisesta ohjelmasta. Kesto on noin 30-45 minuuttia.

9. luokan syksy : Itsenäisyyspäivän vastaanotto Järvenpää-talolla

Kaupunginjohtajan ja Katutoiminnan tuen isännöimä ohjelmallinen ilta Järvenpää-talossa.

9. luokan kevät: Vierailu Aholassa: Porsaat on irti!

Opastetulla kierroksella tutustutaan Aholaan, kirjailija Juhani Ahon ja kuvataiteilija Venny Soldan-Brofeltin elämään sekä Tuusulanjärven taiteilijayhteisön vaiheisiin. Teemoina ovat sortokaudet, sananvapaus, sensuuri, kansallisromantiikka ja realismi. Opastuksella tutustutaan suomalaisen kulttuurin kehittymiseen Tuusulanjärvellä, sekä pohditaan käsitettä ”suomalainen taide”. Lopuksi oppilaat pääsevät itse työstämään opastuksen aiheita toiminnallisen tehtävän kautta. Vierailu Aholassa kestää 45 min.

Jaa juttu: